ANNONS

Patroner-Ola laddar om efter väntat uppköp

Patroner-Ola laddar om efter väntat uppköp

Patroner.se, ett av Sveriges äldsta e-handelsföretag, köptes nyligen upp av e-handelsgruppen NECG med bland annat konkurrenten Nordicink i portföljen. Men Patroners vd, Ola Gustafsson, byter inte ut energidrycken på lagret, mot paraplydrinkar på stranden.

ANNONS

Tidigare idag stod det klart att Växjöbaserade e-handelsgruppen Nordic E-Commerce Group, med bland annat Nordicink, NordicFeel, PetsOnline och Kontoret.se i portföljen, köper upp Patroner.se. Ett företag som sålt skrivartillbehör på nätet sedan 1996.

För lite över ett år sedan köpte Patroner.se upp konkurrenten Cheapink, och redan då väntade sig Ola Gustafsson, vd för Patroner.se, en konsolidering på marknaden.

– Vi är i början av en trend av uppköp och sammanslagningar för att skapa tillräckligt stora och lönsamma enheter. Det är möjligt att vi kommer vara en del av den trenden även framöver, kommenterade Ola Gustafsson uppköpet av Cheapink i augusti 2013.

Ola pekar också på att det blir allt svårare att konkurrera som en förhållandevis liten spelare, mycket tack vare att volymfördelarna är så pass stora inom e-handel. Men i och med att Patroner.se köps upp av NECG kan man tillsammans dra fördel av synergieffekter mellan företagen inom inköp, logistik, administration och marknadsföring.

Ingen Pina Colada

Att det blev just NECG beror på att man hade samma syn på att det går att kombinera e-handel med högkvalitativ service. Det innebär också att Patroner.se kan stärka kunderbjudandet med ett betydligt större sortiment.

– Vi har alltid tryckt hårt på att det ska vara lätt att nå en e-handlare på telefon och den bästa tänkbara köparen var då Nordic-gruppen. Vi har ett mycket gott rykte på nätet men nu ska vi kunna öka kvaliteten ytterligare på webb, logistik och kundservice. Det här är en logisk affär mellan två parter som ser likadant på hur e-handel ska bedrivas och där Patroner.se nu kan dra fördel av de uppenbara stordriftsfördelarna med att ingå i Nordic-gruppen, säger Ola Gustafsson.

Patroner.se kommer att drivas vidare som ett eget varumärke inom den Växjöbaserade e-handelskoncernen, och Ola kommer enligt ett Twitter-inlägg inte att lämna sitt skötebarn för en solstol i ett varmare land.

– Jag ska jobba vidare med Patroner! Pina Coladan får vänta, energidryck ett tag till.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se