Adyen som med jämna mellanrum ger oss en inblick i de mobila betalningarnas framfart, rycker framåt ganska bra på egen hand. I december landade man först 250 miljoner dollar i riskkapital, och sedan avslutade man året med tämligen positiva siffror.
Antalet transaktioner via betaltjänsten ökade med 40 procent, och totalt hanterade man 25 miljarder dollar i transaktioner. En omsättningsökning på drygt 80 procent jämfört med 2013. Samtidigt ökade vinsten med mer än 100 procent och såg en 40-procentig ökning av kunder.
– Möjligheten att kunna ta emot betalningar med en enda plattform i alla försäljningskanaler erbjuder enorma världsomspännande fördelar för handlarna, och vår tillväxt under det senaste året är ett bevis på hur vi uppfyller detta behov, säger Pieter van der Does, vd för Adyen.
Fyra av fem elefanter
Tillväxten beror alltså till viss del av nya kunder men även på en organisk tillväxt hos befintliga kunder på nyckelmarknader som Nordamerika, Europa, Latinamerika och Asien. Adyen rullade även ut sin omni-kanallösning för ett antal nya och befintliga kunder under 2014.
Nordamerika är nu den snabbast växande marknaden för Adyen och under 2014 närmast fyrdubblades transaktionsvolymerna i USA. Det samtidigt som man nu jobbar med fyra av de fem största amerikanska Internetföretagen sett till börsvärde.
– Framöver ser vi fortfarande enorma möjligheter för tillväxt, särskilt genom att leverera flera kanaler insikter till köpmän, samt genom en fortsatt expansion i Nordamerika och Asien, säger Pieter van der Does.
Källa: Press