Under 2014 skickades det nästan 14 miljarder paket i Kina, en ökning med 52 procent jämfört med föregående år. Onlinehandeln har helt klart sin del i detta.
Enligt the State Post Bureau of China, Kinas statliga postverk, stod e-handeln nämligen för 60 procent av alla paket som skickades i landet under förra året. Det här innebar att Kinas fraktbolag ökade sina totala intäkter med 42 procent till nästan 33 miljarder dollar under 2014.
Leveranskostnaderna sjunker
Trots den kraftiga ökningen tror man att det kommer att fortsätta i nästan samma takt ett tag framöver. Den genomsnittliga kinesiska konsumenten tog emot cirka 10 paket under 2014, att jämföra med 30 stycken i mer ekonomiskt utvecklade länder som USA och Japan.
Samtidigt innebär ökningen att kostnaderna för att skicka paket sjunker. Något som också ger ytterligare tillväxt.
– Den snabbt växande e-handelsmarknaden innebär en enorm möjlighet för leveransföretagen. Minskade leveranskostnader möjliggör samtidigt för e-handlare att utvecklas snabbare. Två faktorer som fungerar som eld och vind och gynnar varandra, säger Liu Jun, biträdande chef för Kinas statliga postverk.
Â
Källa: Internet Retailer
Foto: Michael Pham