ANNONS

Skjortförsäljningen skjuter i höjden efter nätlansering

Skjortförsäljningen skjuter i höjden efter nätlansering

Svenska Eton säljer skjortor som aldrig förr och i fjol ökade försäljningen med 32 procent och nådde över en halv miljard. Bakom framgångarna står en förstärkt säljorganisation men även deras nya e-handel kränger skjortor som bara den. Nu siktar man på en miljard i försäljning inom tre år.

ANNONS

Modeföretaget Eton har den senaste tiden gett sig ut på nätet vilket slagit väl ut. Man har även förstärkt säljorganisationen och förra året omsatte företaget över en halv miljard på sina skjortor.

– Eton sålde skjortor för 530 miljoner kronor förra året. Nu siktar vi på att nå drömgränsen 1 miljard kronor år 2018, säger Hans Davidsson, VD på Eton i Gånghester.

Under 2014 ökade försäljningen med 32 procent i snitt på Etons befintliga marknader. I Norge ökade försäljningen med hela 40 procent.

E-handeln skapar nya jobb

Volymmässigt är USA och Kanada störst med 30 procent av försäljningen. Två marknader som man under 2014 öppnade upp för att handla i Etons nätbutik, med mycket positivt resultat.

Nu planerar man att nyanställa på grund av framgångarna på nätet.

– Etons nätbutik, som sjösattes under 2013, har fått stor uppmärksamhet och överträffat våra förväntningar. Nu utvecklar vi den ytterligare vilket ger nya jobb i Gånghester. Fördelen med egen nätbutik är att vi själva kontrollerar handeln, säger Hans Davidsson.

Totalt planerar företaget nyanställa 18 personer i Gånghester i år. Eton ska även addera tre nya språk i webbutiken, danska, norska och tyska.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se