Kina lättar något på sina regler kring utländskt ägande av e-handelsföretag. Det hela är ett pilotprojekt och innebär att e-handelsfirmor och investerare tillåts att äga sina företag till fullo, och inte längre behöver en lokal samarbetspartner för att sälja i Kina.
Det gäller dock bara de som har sin bas i Shanghais 28 kvadratkilometer stora frihandelszon som lanserades i september 2013. Tanken är att det ska bli enklare för utländska företag att komma in i ringen och slåss på en hårt konkurrensutsatt marknad.
Stimulera E-handelsindustrin
Sedan frihandelszonen infördes har myndigheter och beslutsfattare släppt något på reglerna i takt med att man vill stimulera landets e-handelsindustri. Myndigheterna kommer dock att reglera antalet utländska aktörer.
I augusti utökade Amazon sin närvaro på den kinesiska marknaden med en ny distributionscentral i Shanghais frihandelszon. Något som ska göra det billigare för kineser att köpa importerade varor och snabba upp leveranserna i området.