ANNONS

Kina lättar på reglerna för utländska E-handelsföretag

Kina lättar på reglerna för utländska E-handelsföretag

Kina öppnar upp för fullt utländskt ägande av e-handelsföretag i Shanghais frihandelszon. Något som innebär att internationella e-handlare inte längre behöver en lokal samarbetspartner för att få tillgång till en av världens största e-handelsmarknader.

ANNONS

Kina lättar något på sina regler kring utländskt ägande av e-handelsföretag. Det hela är ett pilotprojekt och innebär att e-handelsfirmor och investerare tillåts att äga sina företag till fullo, och inte längre behöver en lokal samarbetspartner för att sälja i Kina.

Det gäller dock bara de som har sin bas i Shanghais 28 kvadratkilometer stora frihandelszon som lanserades i september 2013. Tanken är att det ska bli enklare för utländska företag att komma in i ringen och slåss på en hårt konkurrensutsatt marknad.

Stimulera E-handelsindustrin

Sedan frihandelszonen infördes har myndigheter och beslutsfattare släppt något på reglerna i takt med att man vill stimulera landets e-handelsindustri. Myndigheterna kommer dock att reglera antalet utländska aktörer.

I augusti utökade Amazon sin närvaro på den kinesiska marknaden med en ny distributionscentral i Shanghais frihandelszon. Något som ska göra det billigare för kineser att köpa importerade varor och snabba upp leveranserna i området.

 

Källor: Reuters, BBC

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se