2002 introducerade DIBS Visa och MasterCards 3D Secure-program på den Nordiska marknaden. Något som innebar att nätkunder måste ange en kod vid köp med kort och gjorde att nätbutiker slapp ta risken för kortbedrägerier.
Samtidigt innebar 3D Secure att konsumenten behövde göra ytterligare ett moment vid köpet. För bankerna har det inneburit en mycket hög säkerhet men på bekostnad av att konsumenterna i högre utsträckningen väljer att betala med andra betalsätt som upplevs som enklare.
– Ökningen av mobilanvändningen vid e-handel har ställt det på sin spets. Vi ställer mycket högre krav på användarvänligheten vid köp i mobilen. Att behöva ta fram sitt kort, skriva in uppgifterna, leta fram sin koddosa, logga in och ta fram koder utgör ett hinder för många konsumenter, säger Patrick Müller på DIBS.
Ökad konkurrens
Bristande användarvänlighet och en ökad konkurrens från andra betalningsmetoder har gjort att bankerna nu tittar på bättre sätt att lösa verifieringen. Och lösningen är något man kallar Risk Based Authentication.
– Faktorer som banken kan ta hänsyn till i sin analys är till exempel tidpunkt, webbutiksspecifika uppgifter, ip-adress, hårdvara, geolocation, uppkopplingshastighet och tidigare köpmönster. Med hjälp av denna information bedömer bankens system om det finns anledning att låta kortinnehavaren identifiera sig via 3D Secure, säger Patrick Müller.
I slutet av 2014 började SEB Kort att använda sig av funktionen för sina kreditkortskunder. Det innebär att många kortkunder hos SEB inte blir hänvisade till sidan där kortköpet ska verifieras, utan transaktionen går igenom direkt efter det att kunden lagt in kortuppgifterna och tryckt på köp.
I inledningsskedet har mer än 70 procent av transaktionerna gått igenom utan att kunden behöver verifiera sig. Inom kort kommer även bankkorten att använda riskbaserad verifiering.
– Eftersom Visa och MasterCard godkänner riskbaserad verifiering som metod för 3D Secure kan vi räkna med att fler banker kommer följa efter inom kort, säger Patrick Müller.
Källa: Press