Sedan 2012 ägs OnlinePizza av den tyska matbeställningstjänsten Delivery Hero. Och medan det tyska bolaget tuggar på ute i världen, fortsätter Onlinepizza att jäsa på hemmaplan. Idag har man drygt 1100 anslutna restauranger, mestadels pizzerior, men även andra kategorier såsom sushi, thai och hamburgerrestauranger.
Bolaget upplever en stark tillväxtfas med cirka 20 procent nyanslutna restauranger under de senaste två åren och nyligen sålde man sin 20 miljonte måltid över nätet.
– Vi märker ett stort intresse bland restauranger att ansluta sig till vår tjänst eftersom vi tillför en ny säljkanal som ger fler kunder och högre intäkter. Restaurangbranschen står på tur att bli digitaliserad och vi har verktyget, säger Anders Signell, VD för OnlinePizza.se.
Byter oxfilé mot pizza
Snart kommer man att sälja ytterligare ett gäng måltider. Nyårsdagen är nämligen pizzeriornas, och Onlinepizzas, julafton. När svensken kastat av sig finskorna är det dags att byta ut oxfilén mot mysbyxor och pizza.
På nyårsdagen ökar försäljningen med 200 procent för många av de anslutna restaurangerna. Något som förra året ställde till det för en del av dem. Det stora pizzasuget överbelastade nämligen systemet, vilket gjorde att flera pizzerior gick miste om en hel del beställningar. Men förhoppningsvis slipper man teknikstrul i år.
– Första januari är inte någon vilodag för Sveriges alla pizzabagare. Då beställer svenskarna nära tre gånger så mycket pizza som en vanlig söndag. Högst tryck är det i våra system mellan 11.00 och 18.00. Många använder vår mobilapp, så de behöver inte ens lämna soffan för att beställa, betala och få sin nyårsdagspizza hemlevererad, säger Anders Signell.