ANNONS

E-handeln tar en fjÀrdedel av en minskad julhandel

E-handeln tar en fjÀrdedel av en minskad julhandel

PostNord delar i år ut rekordmånga e-julklappar till det svenska folket och de e-handelsrelaterade paketvolymerna har sedan den 15 november ökat med 13 procent jÀmfört med 2013. Samtidigt visar en ny undersökning att 25 procent av svenskarnas julklappsinköp fram till den 19 december skett på nÀtet.

ANNONS

I förra veckan slog PostNord paketrekord nÀr man under tisdagen hanterade 455 000 paket på Sveriges postterminaler. Men det har varit en strid ström med paket under hela julhandeln och mellan den 15 november och 21 december, har PostNords e-handelsrelaterade paketvolymer ökat med 13 procent jÀmfört med motsvarande period 2013.

Något som Àven DB Schenker, som under december månad sorterat nio procent fler kollin under december månad, kan skriva under på. Allt pekar alltså på en bra jul för landets e-handlare.

– Julen Àr vÃ¥r mest hektiska period. Idag delar vÃ¥ra brevbÀrare ut hundratusentals julklappar i de svenska hushÃ¥llens brevlÃ¥dor, vÃ¥ra chaufförer levererar mÀngder av större julklappar direkt hem och det Àr full aktivitet hos vÃ¥ra 1800 utlÀmningsstÀllen, sÀger Anders Holm chef för PostNord Sverige.

PostNord har Àven låtit TNS SIFO fråga 1 300 konsumenter om deras julklappsinköp. Av undersökningen framgår att fram till den 19 december i år hade cirka 25 procent av svenskarnas julklappsinköp skett på nÀtet, en ökning från 22 procent 2013.

13 procent mindre julhandel

Samtidigt har 46 procent av svenskarna e-handlat julklappar för i genomsnitt 1316 kronor. Det innebÀr att vi e-handlat julklappar för 4 miljarder kronor, något som ligger i nivå med 2013. Man passar Àven på att leverera lite smolk i glÀdjebÀgaren.

Svenska folket har fram till den 19 december handlat julklappar för 16,28 miljarder kronor, on- och offline. Det Àr en minskning med 13 procent jÀmfört med 2013, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för 18,41 miljarder kronor.

Julafton ligger dock en vardag senare i veckan i år. Något som enligt PostNord innebÀr att en betydligt större andel av julklappsinköpen, både i fysisk butik och på nÀtet, sannolikt har skett efter att undersökningen Àr genomförd.

Och hÃ¥ll i hatten nu, för hÀr kommer nÃ¥got ni aldrig kunnat vÀnta er. Årets mest populÀra e-julklappar Àr böcker, klÀder och skor, hemelektronik, leksaker samt filmer.

– Allt fler svenskar vet att de kan kapa julstressen genom att sitta hemma och bestÀlla sina julklappar i lugn och ro. Det Àr enkelt och bekvÀmt och man kÀnner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, sÀger Anders Holm.

KÀlla: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se