Tydligare text, mer detaljerad ingrediensförteckning och bättre information om hur maten har framställts. Det är några av de nyheter som börjar gälla från den 13 december 2014. Något som gäller både handlare i fysisk butik och de som säljer på nätet.
Något som innebär att konsumenten ska kunna få samma information före köpet vid exempelvis e-handel, som vid handel i en vanlig butik.
– Målet med de nya reglerna är att underlätta för konsumenterna. Det ska vara enkelt och gå snabbt att få svar på vanliga frågor om vad maten innehåller och hur den har producerats, säger Anna Wedholm Pallas, rådgivare på Livsmedelsverket.
All info innan avslut
Ett sätt att tillhandahålla livsmedelsinformation till konsument vid distanshandel kan vara direkt på livsmedelsföretagets webbsida. Möjligt är också att ha länkar på webbplatsen till informationen, eller ett telefonnummer dit konsumenten kan ringa utan att det medför en extra kostnad.
– All obligatorisk livsmedelsinformation utom datummärkning, ska finnas tillgängliga innan köpets avslutas. Med obligatorisk livsmedelsinformation menas all information som ska lämnas till slutkonsumenten enligt alla EU-rättsakter. Datummärkningen, tillsammans med övriga uppgifter, ska dock alltid finnas med när varan levereras, säger Anna Wedholm Pallas.
Källa: Press