Rapporter visar att bilhandeln sakta men säkert börjar leta sig ut på nätet. Det är dock få tillverkare som kör e-handel men Tesla är en av få som säljer sina elbilar på nätet. Nu meddelar även Volvo att man har planer på att kränga sina bilar online.
Den svenska biltillverkaren har tidigare sneglat åt e-handelshållet, bland annat när det gäller leveranser i samarbete med Bring och nyligen DHL. En stor del av Volvos kunder, cirka 80 procent, ska redan handla andra typer av varor online. Och det är något man tror kommer att gälla även bilar i framtiden.
Återförsäljare nervösa
Tanken är att e-handeln med bilar ska köra igång när Volvo rullar ut sina nya modeller och planen är att i framtiden erbjuda alla bilmodeller på alla marknader via nätet.
Till skillnad från Tesla har Volvo däremot inga planer på att sluta använda sig av traditionella återförsäljare. Volvo har till och med försäkrat sina 2 000 globala återförsäljare, varav hälften är i Europa, att det inte är på tapeten.
– Om du säger ordet e-handel, blir återförsäljarna initialt nervösa men vi ser inte ett distributionsnät utan återförsäljare inom en överskådlig framtid. Samtidigt kommer fordon som säljs på nätet fortfarande att passera genom återförsäljarnas nätverk för leverans, säger Volvos försäljningschef Alain Visser.
Källa: Reuters