Näthandeln med mat utgör fortfarande en liten del av den totala livsmedelshandeln, men med tanke på utvecklingstakten finns det en enorm potential. Något som även matjätten ICA förstått och nyligen lanserades koncernens nya e-handel i fyra butiker i Östergötland.
ICA har redan tidigare testat på e-handel, men då har det inte varit en central satsning, utan initiativ som tagits av enskilda handlare och det här är första gången kunderna får testa koncernens egen e-handelsplattform.
En ny central e-handelslösning som ska rullas ut på bred front under 2015, och målet hymlar man inte med. Dagligvarujätten siktar på att ha tätpositionen på den svenska e-handelsmarknaden för dagligvaror 2017.
– Vi ska bli ledande på egentligen alla sätt, vi ska uppfattas som den aktör som konsumenten tycker är den bästa, säger ICA Gruppens vd, Per Strömberg i samband med bolagets kapitalmarknadsdag.
Prispress att vänta
Enligt ICA:s presentationsmaterial är koncernen i dagsläget nummer två efter Linas Matkasse i onlinesegmentet som idag representerar 1 procent av den totala svenska dagligvarumarknaden.
Tillväxttakten i segmentet ligger på 37 procent, och enligt bolagets egen bedömning, måste ICA ha en stark närvaro på nätet när andelen når 3-5 procent för att kunna visa totaltillväxt på omsättningsraden.
– Det är fortfarande en väldigt liten marknad, den står precis i startgroparna. Men tillväxten är bra, säger Per Strömberg.
Han konstaterar också att det kan bli tal om prispress när det nu blir allt fler aktörer som slåss om marknadsandelar.
– Det tror jag är rimligt att anta. Prisbilden blir väldigt transparent på nätet. Det kommer att finnas en stor prispress där, precis som i dagligvaruhandeln i stort, säger Per Strömberg.
Källa: DI