ANNONS

Problem när varumärken tar över försäljningen själv

Problem när varumärken tar över försäljningen själv

E-handlare som konkurrerar med varandra är inget konstigt, inte heller att de konkurrerar med de varumärken som de säljer. Allt fler kompletterar idag med att sälja via egna försäljningskanaler men det kan bli problem när varumärken både ska äta kakan och samtidigt ha den kvar.

ANNONS

Att varumärken och leverantörer tar över en del av sin försäljning själva blir allt vanligare, både on- och offline. Vi har bland annat sett jättar som Adidas och Nike göra det. Den förstnämnda som satsat stort på nätet har till och med förbjudit vissa sajter att sälja deras artiklar.

Inget större problem enligt vissa återförsäljare, men andra ser inte lika positivt på saken. Anton Johansson, som bland annat är medgrundare av Headler, är inte helt såld på idén.

– Förutom att leverantörerna jobbar med externa handlare som försäljningskanal, så säljer de själva via egna butiker direkt till slutkonsument. Alltså konkurrerar vi fristående handlare som säljer många varumärken ofta med varumärkesägarna själva både i Google, på Prisjakt och med kampanjer, skriver Anton i ett blogginlägg.

I grund och botten inte ett jättestort problem enligt Anton, som själv rekommenderar varumärkesägare att sälja på egen hand samtidigt som de jobbar med externa försäljningskanaler, när han är ute och föreläser eller agerar rådgivare.

– Det är ett bra sätt att lära känna sina slutkunder bättre, att öka sina marginaler och att gå in på fler marknader snabbare utan behov av distributionspartners.

Drar inte alla över en kam

Problemen uppstår enligt Anton när leverantörer och varumärken både ska äta kakan och ha den kvar. Bland annat genom att inte låta priskonkurrensen vara fri och kräva att alla håller rekommenderat pris. Samtidigt som de själva kan sälja ut produkterna med större rabatt till slutkund än vad återförsäljarna har i inköpsmarginal.

– Det finns mycket mer som också känns dumt. De prioriterar sin egna lagerhållning gentemot att låta andra handlare få ta del av varorna och de låter inte handlare ens få sälja vissa produkter. Mest irriterad blir jag dock på just de här punkterna, att vi har kniven mot strupen att inte sänka priserna samtidigt som de själva kampanjar ut sina varor för lägre pris än vad vi har i inköpspris. Det känns bara fel, skriver Anton.

Han poängterar dock att inte alla leverantörer och varumärkesägare jobbar på det här sättet, samtidigt som handlare inte heller alltid står på varumärkesägarnas sida. Bland annat genom att prisdumpa, plocka in konkurrenters varumärken och hypa upp dem minst lika mycket.

– Å andra sidan är det även vi som tar hela lagerrisken, det är vi som hjälper att lansera de här varumärkena och deras produkter när de lanseras genom att pusha för dem, det är vi som snabbt etablerar dem på marknaden och ser till att försäljningen tar fart. Försäljningspartners som jobbar stenhårt för att sälja ens produkter borde man ta hand om, skriver Anton.

 

Källa: SuperWebb
På bild: Anton och Eric,
grundare av Headler.se

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se