Årets upplaga av Black Friday blev en succé för flera av landets e-handlare. Näthandeln ökade med drygt 50 procent jämfört med förra året, och flera nätbutiker som kampanjade under dagen, såg en ökning på över 100 procent jämfört med 2013.
Men det var såklart inte bara renodlade e-handlare som hade en bra fredag, även detaljhandelsjättar som satsar på nätet fick se förra årets försäljningssiffror flyga all världens väg. En av dem är Elgiganten och deras kunder gjorde sig till och med redo för köpfesten redan dagen innan.
På två dygn, under torsdag och fredag, noterades över en miljon besök till Elgigantens nätbutik.
– Gensvaret från kunderna översteg alla förväntningar. Black Friday är defenitivt här för att stanna, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Satsade i alla kanaler
Förra året körde Elgiganten en light-version av Black Friday och då endast på nätet. I år valde man däremot att köra konceptet fullt ut och via alla försäljningskanaler. Något som gjorde att Elgigantens försäljning ökade med 107 procent jämfört med motsvarande dag förra året.
– Under Black Friday konkurrerade vi med många andra branscher om kundernas uppmärksamhet och jag tycker att siffrorna talar sitt tydliga språk, de produkter vi erbjuder är glödheta just nu. Årets julhandel fick en flygande start och vi ser nu fram emot att göra vår bästa jul någonsin, säger Niclas Eriksson.
Under måndagen följde Elgiganten sedan upp med fortsatta erbjudanden, då det var dags för e-handelns motsvarighet, Cyber Monday. Elektronikjätten har dock inte släppt några siffror för hur försäljningen flöt på under den dagen.
Källa: Press