Ipsos har på uppdrag av PayPal genomfört en global undersökning över hur konsumenter e-handlar över gränserna. Studien har mer än 17 500 deltagare på 22 marknader, bland annat Sverige.
Studien visar att fri frakt, säkra betalningar och produktutbud är de tre viktigaste drivkrafterna för att internationella köpare ska handla mer online, från utlandet.
– Vi ser i undersökningen att internationella e-handelskunder ser fri frakt (47 procent) och säkra betalningar (45 procent) som de främsta drivkrafterna för att handla mer från utländska e-handlare. Svenska e-handelsentreprenörer kan dra nytta av PayPals starka internationella varumärke och starka köparskydd för att locka fler utländska köpare, säger Mårten Barkman, skandinavisk vd för PayPal.
Akta dig inte för ryssen
Svenskar handlar gärna från utländska e-handlare, det vet vi sedan tidigare. Och precis som i många andra undersökningar är Storbritannien och USA de mest populära länderna, följt av Tyskland. Undersökningen har också tittat på vad som gör att svenskarna inte handlar från utländska e-handlare oftare.
Där är fraktkostnader (49 procent), oro för tullavgifter och skatter (40 procent) och svårigheter med returer (39 procent) vanliga orsaker. Samtidigt visar undersökningen att många konsumenter från andra länder hittar till svenska e-handlare. Kina, Ryssland och Storbritannien är de länder som handlar mest från svenska e-handlare.
– Det här visar att det finns goda möjligheter för svenska e-handlare att nå ut i världen med sina erbjudanden. För att lyckas med det tror vi att det bland annat krävs enkla betalningslösningar som erbjuder säkerhet och global räckvidd, säger Mårten Barkman.
Källa: Press
PÃ¥ bild: MÃ¥rten Barkman