ANNONS

Svårt att locka kunden över tröskeln till nätmatbutiken

Svårt att locka kunden över tröskeln till nätmatbutiken

Nätmaten är fortfarande en liten bransch men flera aktörer ser just nu en kraftig tillväxt. Många av de som testar att handla mat och middagslösningar via nätet blir återkommande kunder. Men det finns en tröskel att ta sig över och det är svårt för svenskarna att bryta sina gamla vanor.

ANNONS

Mindre än en procent av livsmedelshandeln sker i dag via nätet men svenskarna har börjat att handla allt mer mat online. Enligt undersökningen, D-food Index, ökade försäljningen av mat på nätet med 46 procent under det tredje kvartalet i år, jämfört med samma period 2013.

MatHem.se är en av aktörerna som sett en kraftig kundtillströmning. Efter vårens starka siffror nåddes under september för första gången en försäljning på mer än 50 miljoner kronor, och i oktober noterades ett nytt försäljningsrekord för en enskild månad.

– Vi är överväldigade av alla nya kunder. Men allra roligast är ändå att så många som testat MatHem handlar igen och blir återkommande veckokunder och sköter merparten av sina matinköp på MatHem.se, säger Tomas Kull, VD och grundare på MatHem.se.

Gläds med andras tillväxt

I takt med att alltfler hushåll skapar ett återkommande köpbeteende för att underlätta sin vardag ökar också omsättningen för matbranschen på nätet kraftigt. Nätmaten är fortfarande en liten nisch, och den största konkurrenten är folks gamla vanor.

– Beteendeförändring är vår största utmaning. Första gången du går in på hemsidan kan det ta 45 minuter att handla. Men när jag handlar nu tar det tre minuter. Det är en inlärningsprocess, säger Tomas Kull.

Han uppskattar samtidigt att Mathem har drygt 30 procent av marknaden, men varken han eller Mat.se, som också märkt av en starkt utveckling, ser de andra nätmatsföretagen som konkurrenter.

– Jag gläds med deras tillväxt. Våra konkurrenter är de som går och handlar i den vanliga Ica-butiken, säger Tomas Kull.

Fördubblat försäljningen

Tidigare idag rapporterade vi om hur MatHem och Siba inlett ett samarbete där de första 20 000 kunderna som handlar valfri vara hos Siba, får 300 kronor i rabatt hos MatHem, samt fria leveranser i tre månader.

Något man hoppas ska leverera en hel del nya kunder som ännu inte testat att handla sin mat via nätet.

– MatHem.se växer ännu snabbare än vi trott och hoppats. Bara det senaste året har vi fördubblat försäljningen och ännu fler inser fördelarna med att handla sin mat på nätet – snabbt och enkelt. Samarbetet med Siba ger ännu fler möjlighet att testa och det är nog välkommet för många, särskilt inför julens matfester. Mindre stress och mer tid till annat, säger Tomas Kull.

Källa: Press, GP.se

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se