I september lanserade Apotek Hjärtat sin nätbutik och multikanallösning. En satsning som företaget arbetat med en längre tid och som de har stora planer för. E-handeln sköts från det nya centrallagret, med åtta anställda, i Norrköping och kunderna verkar så här långt gilla möjligheten att handla apoteksvaror på nätet.
September var en bra månad men man började inte med marknadsföringen förrän oktober, något som gjorde att man fick en chans att sätta alla rutinerna.
– Vi ökade vår nätförsäljning med 300 procent från september till oktober och vi är glada över kundernas respons. Apoteksbranschen har genomgått en omfattande förändring på bara ett par år och e-handeln är ett sätt att fylla ett behov hos kunden, säger Jacob Calmvik, E-handelschef på Apotek Hjärtat.
Omfattande utvecklingsfas
Inte oväntat är måndagar intensiva dagar på e-handelslagret då helgen är en tid då många av apotekets kunder kan sitta hemma i soffan samtidigt som de handlar. Det går att beställa hem receptbelagd medicin men nätet har även andra fördelar.
– Medel mot håravfall, glidmedel, kondomer och sexhjälpmedel är det många som föredrar att beställa på nätet. Det kanske är en typ av varor som känns bäst att handla hemifrån i lugn och ro, säger Jacob Calmvik till NT.
Lagret är drygt 700 kvadratmeter stort men det finns möjlighet att använda ytterligare 1000 kvadratmeter. Något man kan behöva behöva då Apotek Hjärtat räknar med att e-handeln kommer att öka.
– Vi är i början på en omfattande utvecklingsfas där vi tittar på ett breddat sortiment, nya leveranssätt och nya tjänster bland annat. Vi diskuterar idag olika typer av samarbeten med läkemedelsbolag om hur vi ska utveckla vårt koncept, säger Jacob Calmvik.
Blir näst störst
I veckan blev det också klart att Ica Gruppen köper Apotek Hjärtat för 5,7 miljarder kronor från riskkapitalbolaget Altor. Något som gör att den svenska matvarujätten blir näst störst på den svenska apoteksmarknaden.
Planen är att slå ihop verksamheten med koncernens egna Cura apoteket och tillsammans väntas apoteken omsätta över 11 miljarder kronor och få en marknadsandel på cirka 30 procent i Sverige. Förutom kostnadssynergier inom centrala kostnader, inköp och logistik ser Ica Gruppen stora utvecklingsmöjligheter med apoteksverksamheten, bland annat inom koncernens satsning på e-handel.
– Med förvärvet av Apotek Hjärtat, ett välskött företag med ett starkt varumärke, tar vi den satsningen vidare och ser samtidigt stora möjligheter till utveckling och synergier. Vi kan nu ge kunderna ett ännu bättre erbjudande inom läkemedel, hälsa och välbefinnande, med höga krav på säker och effektiv läkemedelshantering, säger ICA Gruppens vd, Per Strömberg.