När PostNord, tillsammans med SDH och HUI, släppte ut tredje kvartalets e-barometer på grönbete för ett par veckor sedan, lovade man en grön jul för landets e-handlare. Minst fyra av tio e-handelskonsumenter uppskattar att de kommer att e-handla julklappar för sammanlagt 4,3 miljarder kronor i år.
Nu har Svensk Handels gjort en konsumentundersökning som visar på liknande siffror. Enligt den planerar 28 procent av de tillfrågade att göra majoriteten av sina inköp via nätet jämfört med 18 procent 2013.
– Vi ser ett snabbt skifte där allt fler väljer att handla julklappar på nätet, vilket går i linje med att många vill vara ute i god tid och slippa stress och julhysteri, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.
Släkten är inte värst
Svenska konsumenter anger, precis som 2013, att de tänker dra ned på inköpen av såväl julklappar som julmat och julpynt. Det som värderas högst i jul är umgänget med familj och vänner. Nära hälften, 48 procent anger det som den viktigaste faktorn för att uppnå julstämning, vilket är en ökning med 16 procentenheter sedan förra årets mätning.
Endast två procent svarar att julklappar är det viktigaste men med facit i hand vet vi att julförsäljningen 2013, precis som de flesta år, slog försäljningsrekord. Att hushållen har som ambition att minska sina inköp behöver alltså inte innebära att de faktiskt gör det.
– En förklaring kan vara att fler väljer att köpa färre men dyrare julklappar eller fokuserar mer på upplevelser och exklusivare mat än på mängden paket under granen, säger Lisa Burden.
Källa: Press