Att Verdane Capital gillar att investera i e-handel har vi sett prov på flera gånger tidigare. Bara i år har riskkapitalbolaget bland annat köpt aktier i tio Internetbolag från Aggregate Media. Bland bolagen märks e-handelsföretag som Godsmak.se och Upplevelsepresent.se.
Nyligen gick även man även in som delägare i MM Sports med sin senaste fond, Verdane VIII. MM Sports, är en av Nordens största spelare inom kosttillskott och träningskläder och blev därmed den 25:e e-handelsinvesteringen för Verdanes fonder.
Nu har man återigen stoppat in pengar i en av sina gamla favoritbutiker på nätet, nämligen Outnorth. Den här gången via riskkapitalfonden Verdane Capital VII K/S.
– Outnorth satsar på att bli störst i Norden inom Outdoor på nätet, både när det gäller försäljning och bredd i produktutbud. Vi vill bygga ett starkt varumärke och vara top of mind för konsumenterna. Vi tänker långsiktigt kring Verdane VIIs investering och förväntar oss fortsatt stark tillväxt i Outnorth, säger Staffan Mörndal, Partner på Verdane Capital Advisors.
Erbjuda längd och bredd
Verdane VII blev delägare i Outnorth 2010 och sedan dess har bolaget mer än femdubblat sin försäljning och öppnat nätbutiker för de övriga nordiska länderna, samt Tyskland och Japan. Outnorth har också storsatsat på det egna varumärket Urberg, som lanserades i somras.
Nu är det däremot vintern som står inför dörren och då passar e-handlaren passande nog på att utöka sortimentet med längdskidor.
– Med nytt kapital i kassan kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu bredare produktutbud och bättre service. Det känns extra kul inför den stundande vintersäsongen. Vi har nyligen börjat sälja längdskidor och vi hoppas på en ordentlig vinter, med många möjligheter för de dryga en miljon besökarna vi har varje månad att njuta av vintersport och friluftsliv, säger Lars Nykvist, VD på Outnorth.
Källa: Press