I slutet av oktober släpper PostNord i samarbete med HUI Research E-barometern för det tredje kvartalet, men redan nu bjuder man på lite julgodis. En första prognos indikerar nämligen att julhandeln på nätet ökar med minst sex procent i år.
Förra året e-handlade svenska konsumenterna julklappar för 4,06 miljarder kronor. Det rekordet verkar slås i år, då 39 procent av konsumenterna uppskattar att de kommer handla julklappar på internet, till ett sammanlagt värde av 4,3 miljarder kronor.
Samtidigt är det 28 procent av konsumenterna som ännu inte vet om de ska e-handla några julklappar, så tillväxten kan bli ännu högre.
– Allt fler konsumenter inser hur bekvämt det är att handla sina julklappar på nätet. För många är julen den mest hektiska tiden på året och då föredrar många att spara tid genom att handla hemifrån i lugn och ro istället för att trängas i butiker, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Julen kommer tidigt i år
Man konstaterar också att julhandeln börjar tidigt på nätet. Fyra av tio konsumenter uppskattar att de ska handla flertalet av sina e-julklappar redan i november, kulmen nås dock första veckan i december.
– Svensk detaljhandel kan öka sin försäljning under julhandeln genom att vara väl förberedda, tidigt synliggöra julen i de digitala kanalerna och satsa på shoppingfenomen som Black Friday och Cyber Monday. Om det inte satsas tidigt är risken påtaglig att svenska konsumenter väljer att e-handla en allt större andel av sina julklappar från utländska sajter, säger Arne Andersson.
De julklappar som flest anger att de ska e-handla är böcker, 42 procent, följt av leksaker med 20 procent samt data- och tv-spel med 18 procent. För att klara av de allt högre volymer som den växande e-handeln resulterar i kommer PostNord bland annat att öppna cirka 50 nya utlämningsställen för att avlasta sina befintliga postombud.
Källa: Press