ANNONS

Varmt höstväder hade en kylig effekt på E-handeln

Varmt höstväder hade en kylig effekt på E-handeln

Storbritanniens näthandel visar upp kalla siffror för september månad. Försäljningen på nätet ökade med blygsamma 7 procent jämfört med samma period 2013. Det är den lägsta tillväxttakten sedan 2010 och ett ovanligt varmt vädret får bära hundhuvudet.

ANNONS

Efter starka tillväxtsiffror i juli och augusti var förra månaden betydligt sämre för e-handeln i Storbritannien. Nya siffror från IMRG och Capgemini visar att tillväxten för september stannade på 7 procent jämfört med förra året.

Det är den näst sämsta tillväxtsiffran någonsin, och den lägsta sedan 2010. Totalt spenderades det uppskattningsvis 8,2 miljarder pund online, och de som såg sämst tillväxt var de renodlade e-handlarna, 5 procent. Multikanalhandlare landade något högre med 8 procent.

Bottennotering för m-handeln

Mest tydligt var det inom kategorin kläder, här såg man en tillväxt på blygsamma 0,3 procent. Skor såg en tillväxt på 4,5 procent, elektronik 15 procent medan accessoarer var månadens vinnare med en ökning på 48 procent jämfört med förra året.

Andra positiva noteringar är att om man räknar ihop hela tredje kvartalet så landar tillväxten ändå på 13 procent. Den mobila handeln stannar dock av med en tillväxttakt på 29 procent. En bottennotering och en betydlig nedgång från 36 procent som var det tidigare bottenrekordet.

– Den ovanligt varmt vädret förra månaden hade uppenbarligen en negativ effekt på e-handeln, särskilt när det gäller kläder. Men det är inte första gången vi ser att väder som inte är normalt för årstiden har en skadlig effekt på e-handeln, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

 

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se