USA har Cyber Monday och Kina har Singles Day, något som kan kallas nationella e-handelsdagar. I Indien vill man inte vara sämre och landets största e-handlare, Flipkart, har därför försökt skapa något liknande, Big Billion Day.
I måndags, den 6 oktober, var det dags och e-handlaren hade då marknadsfört sig själva och dagen med rejäla rabatter. Något som verkar ha gett resultat.
– Vi fick en miljard träffar på vår sida under dagen och uppnådde vårt 24-timmars försäljningsmål på 100 miljoner dollar (GMV) på bara 10 timmar, säger en talesperson för Flipkart.
Rivaler hakade på
Men det var inte bara mungiporna uppåt. Det massiva trycket under dagen gjorde att Flipkart.com låg nere i ett par timmar. Något som ledde till att många kunder blev utan varor och spred sitt missnöje på sociala medier.
Rivalerna Snapdeal och Amazon passade också på att försöka tjäna en slant i samma veva. Snapdeal körde under måndagen en egen kampanj med slagorden “For others it’s a big day. For us, today is no different”.
Amazon körde en egen tredagars-rea från 4-6 oktober under namnet Mission to Mars weekend. För att ytterligare spä på rivaliteten såg Amazon till att alla som skrev in BigBillionDay.com i sin webbläsare hamnade på Amazons indiska sajt.
Källor: Economics Times, Livemint