Tmall är ett attraktivt sätt för västerländska företag att ta sig in på en av världens just nu hetaste e-handelsmarknader, Kina. Sedan tidigare har vi sett Apple och NFL öppna butiker på Tmall, och inom kort är det även dags för H&M:s konkurrent Zara att göra detsamma.
Zara, som ägs av den spanska modekoncernen Inditex, lanserade nyligen e-handel i Mexiko samt Sydkorea, och med lanseringen i Kina, går man nu i sina systervarumärkens fotspår. Massimo Dutti, Bershka och Pull&Bear, öppnade nämligen butiker på Tmall tidigare i år.
Som ett köpcentrum
Zara tog steget in i Kina redan 2006 och driver i dagsläget 146 fysiska butiker i landet. 2012 lanserades även en kinesisk e-handelssajt, Zara.cn. Precis som H&M driver man alltså e-handel i Kina via en egen sajt, men den ska man nu komplettera.
– Zaras närvaro på Tmall kommer att vara helt i linje med vår image och det är som att öppna en butik i ett köpcentrum. I fråga om hur det fungerar, det är inte annorlunda än våran online-försäljning genom vår egen hemsida, säger Pablo Isla, vd för Inditex.