ANNONS

Landets distributörer rustar för julens E-handelsrush

Landets distributörer rustar för julens E-handelsrush

Julhandeln betyder bråda dagar för många e-handlare, men också för landets distributörer. I år väntas e-handeln öka med 25 procent över jul och för att klara av den extra belastningen kommer de företag som utför leveranserna säsongsanställa tusentals medarbetare.

ANNONS

I förra veckan berättade vi om hur de amerikanska speditörerna UPS och FedEx rustar inför julhandeln. Tillsammans ska de säsongsanställa nästan 150 000 medarbetare, men det är inte bara på andra sidan pölen som det e-handlas runt jul.

Även i Sverige är det allt fler som julhandlar digitalt, och även om det inte finns några exakta prognoser inför den kommande julen väntar sig Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, en rejäl ökning även i år.

– Jag tror att vi kommer ligga nära en 25-procentig ökning av e-handeln över jul, säger han. Det har också att göra med att julafton i år infaller på en onsdag, vilket underlättar leveranserna, säger han i en intervju med GP.

Öppnar ytterligare ombud

Det innebär att landets distributörer kommer att få en hel del att göra och förberedelserna har redan börjat. Schenker planerar att anställa runt 100 personer för att klara av julen, vilket är en ökning av personalstyrkan med cirka 12 procent.

Även DHL bekräftar att det kommer att anställas extra personal i Sverige över jul. Hur många är ännu oklart.

– Julen är vår mest volymintensiva period. Dessvärre har jag inga siffror på hur det förväntas bli den här julen, men service point, som är vår e-handelstjänst, väntas öka sin trafik med 20 till 30 procent, säger Emmelie Johansson, marknads- och kommunikationschef på DHL Freight.

PostNord kommer också att utöka styrkan, och inte bara med säsongsanställda.

– Vår bedömning är att vi kommer att sätta nya rekordnivåer även i år. En grov siffra är att vi behöver 3 000 vikarier över jul. Dessutom kommer ytterligare 50 ombud öppnas för att öka tillgängligheten, säger Mats Ståhlgren, chef för distribution på Postnord Sverige.

Källa: GP.se
Foto: PostNord

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se