ANNONS

Varm sommar fick intresset för elektronik att svalna

Varm sommar fick intresset för elektronik att svalna

Svenskarnas sug efter elektronik på nätet var svalt i augusti. En ny undersökning från Prisjakt visar att köpintresset minskade med 1 procent jämfört med samma period föregående år. Den varma sommaren bidrog även till att köpintresset hittills i år minskade med 1 procent.

ANNONS

Prisjakt och HUI Research har släppt sin rapport Teknikbarometern för augusti månad. En indikator över konsumenternas köpintresse för olika typer av hemelektronikprodukter som erbjuds via nätet. Och intresset har svalnat något sedan i början på året.

Undersökningen visar att det totala köpintresset var svagt under sommarmånaderna då många konsumenter verkar ha spenderat semestern på stranden istället för att shoppa elektronik på nätet. I augusti minskade köpintresset för elektronik med 1 procent jämfört med samma period förra året, vilket också överensstämmer med helårsutvecklingen, januari till augusti.

Men det finns ljusglimtar för vissa elektronikprylar. Spelkonsoler trotsade rekordvärmen och köpintresset ökade med hela 100 procent i augusti i jämförelse med förra året. Ytterligare tillväxt väntas då den svenska versionen av Xbox One lanserades i dagarna.

Apple kan höja intresset

Ljudprodukter ökade också något, men aningen blygsammare med 6 procent. tillväxten förklaras av vårt mobila beteende där trådlösa högtalare och hörlurar utgör en viktig del. Köpintresset för just de två produkterna ökade med 10 respektive 27 procent under augusti.

Elektronikkategorier som uppvisade ett negativt köpintresse under augusti var bärbara datorer, -9 procent, mobiltelefoner -4 procent, surfplattor -1 procent och TV -10 procent.

Prisjakt konstaterar också att även om elektronikhandelns högsäsong närmar sig med stormsteg, finns det i dagsläget inte några framstående produkter, förutom spelkonsolen, som kan lyfta teknikintresset.

– Det ska i så fall vara om iPhone 6 och iPhone 6 Plus hinner komma till Sverige innan årsskiftet. Tillsammans med Apple Watch, som bygger på den starka mobilitets- och hälsotrenden, har mobilmarknaden potential att skapa nytt köpintresse inför årets högsäsong, skriver Prisjakt i sin undersökning.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se