Nyligen köpte Rakuten upp det amerikanska kupong- och rabattföretaget Ebates för en miljard dollar. Det är dock inte den japanska e-handelsjättens första stora affär i landet. I augusti köptes Slice, en app som hjälper konsumenter hålla reda på sina nätköp.
2010 köpte man även upp e-handelssajten Buy.com för 250 miljoner dollar och företagets vd, Hiroshi Mikitani, har länge sagt att man vill ta steget in i USA och ge Amazon en match. Något som de två senaste uppköpen också skvallrar om och man verkar inte vara klara med sin expansion i Nordamerika.
– Vi har expanderat över hela jordklotet. För tillfället kommer endast 6 procent av vår GMV (intäkter från handlare) utanför Japan, men det kommer att öka till 16 procent med förvärvet av Ebates. Vårt mål är att nå 50 procent till år 2020, och då måste vi växa globalt, särskilt i USA, säger Yaz Iida, Rakutens senior executive officer.
Kina också intressant
Trots att Rakuten nyligen pungat ut med 1 miljard dollar för Ebates, och 900 miljoner dollar för samtals-appen Viber tidigare i år, är man inte främmande för ytterligare uppköp i samma storleksklass.
– Vi är inte klara än. Vi kommer att fortsätta leta efter tillgångar för att förbättra det vi har idag, eller för att komplettera med det vi saknar, säger Yaz Iida.
Och även om köpet av Ebates främst beror på att man vill ta sig an USA, så har e-handelssajten även verksamheter i Kanada, Ryssland och Kina. Särskilt Kina är en marknad som Rakuten är intresserad av efter tidigare ett misslyckad försök med Baidu. USA är dock högsta prioritet enligt Yaz Iida
Källa: TNW
På bild: Hiroshi Mikitani