Apotea startade som Familjeapoteket.se och blev det första fullskaliga nätapoteket med tillstånd ifrån Läkemedelsverket. Namnbytet kom efter att Pär Svärdson gått in som ägare och VD.
Pär Svärdson har bland annat satsat på en ny lager- och distributionslokal i Morgongåva som ska optimera nätbutikens flöde. Adlibris har även sin distributionscentral i Morgongåva.
När Pär tog över rodret hos Apotea så gjorde företaget en förlust på 19 miljoner, med en omsättning på 12. Numera går man med vinst och omsatte över 100 miljoner kronor förra året. Pär ser alltså ut att utöva sin e-handelsmagi (läs: hårt arbete) även hos Apotea.
Dags att synas mera
Efter att Svärdson jobbat med Apotea i drygt 3 år så verkar butiken nu vara redo för en större synlighet i media. I år har man blanda annat satsat på flera reklamfilmer och under sommaren har man släppt tre stycken med hjälp av byrån WDW Creative. Apotea har även beställt en rapport kring priskillnaderna på apoteksmarknaden.
Apoteas senaste reklamfilm
Reklambyrån har fått i uppdrag att ta fram ett nytt kommunikativt koncept och manér för både reklamfilm och printannonser åt Apotea.
– I och med att vi fortsätter utveckla tjänsten känner vi även att vi bör satsa mer på den externa kommunikationen. WDW Creative har en bra förståelse för de utmaningar och möjligheter vi har framför oss och vi vet att de kommer kunna ta vår kommunikation till nästa nivå, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.
De tre reklamfilmerna som ni kan se på Apoteas Youtube-sida skall följas av fler kampanjer under hösten. Tanken är att filmerna skall lyfta Apoteas fördelaktiga egenskaper som nätapotek.
Källa: Press