Nyligen visade Shopify upp siffror som visar att mer än hälften av alla besökare till nätbutiker som använder sig av deras e-handelsplattform, kommer från mobila enheter. Nu har brittiska IMRG släppt en rapport som stämmer väl överens med de uppgifterna.
Enligt IMRG Capgemini Quarterly Benchmarking Report, så kom mer än hälften, 52 procent, av besöken till e-handelssajter i Storbritannien från smartphones eller surfplattor under andra kvartalet 2014.
– När mer än hälften av all e-handelstrafik nu kommer via smartphones så visar det klart och tydligt att tillväxten av den mobila handeln nått en stor milstolpe, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.
Färre övergivna kundvagnar
Samtidigt kan man konstatera att mobila enheter under andra kvartalet stod för 36 procent av försäljningen på nätet. 29,5 procent skedde från surfplattor, 6,5 procent från smartphones och 64 procent från datorer
Den mobila besökstillväxten tros dock ha påverkat avvisningsfrekvensen hos näthandlarna. Under perioden steg den med med tre procentenheter till 28 procent. De övergivna kundvagnarna har dock blivit klart färre och är på en rekordlåg nivå under andra kvartalet. 27 procent, att jämföra med 36 procent under årets första tre månader.
– Oavsett om du handlar med surfplattan från soffan, eller med din smartphone under din dagliga pendling, erbjuder mobilt kunden en oöverträffad bekvämlighet. Det är inte konstigt att vi har nått en så viktig milstolpe under en relativt kort tid, säger Alex Smith-Bingham, Vice President, Digital Services Leader, Capgemini.
Källa: Press