Den första september lämnade e-handelsprofilen Katrin Lundgren officiellt över sin webbutik SweCat till ny ägare. En nätbutik som grundades mitt under IT-kraschen i början av 2000-talet.
– Då trodde ingen att det gick att sälja djurprodukter på webben, så därför känns det speciellt roligt för mig inte bara att den överlevt så här länge utan även att få se den leva vidare med ny ägare säger Katrin Lundgren, VD på Kodmyran och grundare av SweCat.
Kattmjölk på nätet
Idén till SweCat började naturligt med ett intresse för katter men den första produkten var kanske inte den kassako som Katrin först tänkte sig.
– Det började med att jag hade en kull kattungar där mammakatt inte hade mjölk. Jag letade kattmjölk i hela Sundsvall och närliggande orter, men fick inte tag på någon. Kattungarna dog och sorgen var stor. Då beslöt jag mig att ingen annan skulle drabbas av detta, jag skulle sälja modersmjölkersättning för katt på nätet!, säger Katrin Lundgren.
Någon gigantisk marknad för kattmjölk på nätet fanns det dock inte. Men det var där e-handelsresan startade för Katrin och det ledde snabbt till att hon började tittade på olika e-handelssystem.
– Jag minns att jag kikade på de e-handelsysstem som då fanns, vilket var väldigt få, och efter min make kikat på koden till oscommerce sa han. "Du får inte köra sådana där skit, jag skriver ihop en egen till dig" Så började han koda, och på den vägen är det. Plattformen började byggas. Det är samma i dag faktiskt fast rejält utbyggd såklart, säger Katrin Lundgren.
Katrin som även går under smeknamnet Kodmyran driver idag en e-handelsplattform vid namn Shop4Sale och bolaget heter passande nog Kodmyran AB. En mindre plattform som har gott rykte i branschen.
– Under den här tiden jobbade jag på CSN som ansvarig för deras webb, och SweCat byggdes upp av mina löner eftersom jag insåg rätt fort att bara modersmjölkersättning inte direkt fungerade utan vi måste bredda oss till att bli en kattbutik med allt för katt, berättar Katrin.
Nekades att köpa
Katrin köpte in varor varje månad den 25:e och även på denna tiden var det många leverantörer som nekade köp av nätbutiker. Detta löstes dock genom att gå omvägar och med egen import ifrån Kina.
– Marknaden var rätt liten och år 1 omsatte vi 110 000 kronor. Något jag tyckte var jättemycket pengar då. SweCat har alltid rullat utan lån och växt försiktigt organiskt i den takt vi klarat av och alla pengar vi tjänat har gått först tillbaka i SweCat, sedan till att starta Gardenhome och Kodmyran. Cirka 1,8 miljoner omsatte SweCat när den var som störst, säger Katrin.
SweCat anno 2003 med "responsiv design"
När SweCat startades fanns det bara några få konkurrenter som sedan länge försvunnit medan Katrin kämpat vidare. Inköp till husdjur har länge skett primärt via lokala butiker. Ett köpmönster som kapitalintensiva aktörer som Animail och ZooZoo försöker ändra på.
– När jag startade fanns Rosahuset.se och en djurbutik till på webben. Det var allt. Rosahuset fanns kvar rätt länge men blev uppköpta av ett företag från Bollnäs och hette sedan Maja & Pluto ett tag och till sist lade man ner webbförsäljningen. Under de här åren har många djurbutiker kommit och gått. Marknaden nu är bra mycket större, men det känns ändå som djurbranschen har varit rätt sena med att börja webbhandla. Det finns en liten djurbutik i varje håla där djurälskare jobbar till en lön ingen normal människa skulle jobba för och de har en trogen kundkrets, säger Katrin.
Katrin menar dock att hon nu ser en förändring och att det på senare år "lossnat" för djurbutiker på nätet. Vilket kanske också förklarar varför Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio går in med nätsatsningen ZooZoo på denna marknad.
En superkatt tar över
För några månader sedan började dock Katrin att leta köpare till SweCat eftersom hon vill kunna fokusera mer på e-handelsplattformen. En plattform som skall ha växt bra på sistone. Hon kontaktade då Jessica Nylund som ska driva den andra nätbutiken inriktad på katt i Sverige. Supercat Sweden AB är ny ägare av SweCat och bolaget har drivit nätbutiken Supercat.se i över 4 år.
– Jag och Katrin har haft lite kontakt tidigare och det kändes som ett naturligt steg att ta när hon tog kontakt med mig i början av sommaren och erbjöd mig att köpa SweCat. Vi har liknande sortiment och idé bakom båda butikerna, förutom hundavdelningen, och SweCat är en välkänd butik med gott rykte som jag gilllar. Jag är jätteglad att jag har fått förtroendet av Katrin att driva SweCat vidare, det känns jättekul och spännande nu inför hösten att lära känna SweCat som butik och butikens kunder, säger Jessica Nylund, VD på Supercat Sweden AB.
Jessica erkänner att det är slitsamt, men väldigt roligt, att driva en kattbutik på nätet. Katrin har inte sällan svurit över kundtjänsten. Men Jessica räds inte jättar som ZooZoo och Animail.
– De spelar i en annan liga än vad jag gör. Jag tror att det finns plats för både stora och små så länge man är bäst på det man själv gör, tar hand om kunden på ett bra sätt och kan det man säljer. Jag har ingen ambition att bli störst, men jag har en ambition att bli ännu bättre på det vi gör. Vi driver både Supercat och SweCat vidare parallellt och så får vi se hur det fungerar och om vi behöver justera eller förändra något här framöver, det får tiden utvisa, säger Jessica Nylund.
Vi önskar Jessica lycka till med att förvalta Sveriges äldsta djurbutik på nätet. Katrin Lundgren sålde nyligen av Gardenhome.se och med försäljningen av SweCat är hon nu fri från e-handeln, något som inte verkar vara helt lätt att hantera.
– Jag lämnade över mailen i helgen eftersom jag inte jobbar helg, officiellt i alla fall, så det var en mycket konstig helg. Första på 11 år jag inte börjat dagen med att kolla kundmail och avslutat den med kundmail. Lite abstinens kan man säga, meddelar en rastlös Kodmyra.
En av Katrins katter som förmodligen kan stilla abstinensen.