Analysföretaget Mediavision, som genomför webbintervjuer med 1000-1500 slumpmässigt utvalda personer varje månad, har dragit slutsatsen att Netflix tillväxt stannat upp helt under andra kvartalet. En utveckling som kan tyda på att streamingmarknaden har mognat.
– Det vi ser är de första tecknen på att marknad och konsumenter börjar mogna. Att tillväxten nu saktat in är delvis en säsongseffekt, svenskarna konsumerar helt enkelt inte lika mycket TV och film under sommarmånaderna. Och till skillnad från vanliga TV-paket kan man tillfälligt säga upp sina streamingabonnemang under semestern om man inte tittar. Men intresset för streamingtjänster är fortfarande högt och marknaden kommer fortsätta växa under hösten – taket är inte på något sätt nått, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.
HBO Nordic med i spelet
HBO:s streamingtjänst som enligt MMS mätningar hittills legat långt bakom Netflix siffror skall nu ha återhämtat sig något. Under 2014 ska hundra tusen nya hushåll skaffat HBO Nordic. En utveckling som gör att HBO sägs vara med i spelet igen med exempelvis Viaplay och Netflix.
Under årets andra kvartal visar streamingmarknaden upp en marginell tillväxt i antal abonnenter, enligt Mediavision. Totalt skall marknaden dock passerat en miljon abonnerande kunder vilket sägs motsvara ungefär vart fjärde hushåll. Marknadsledaren Netflix skall under årets andra kvartal haft i genomsnitt 640 000 betalande kunder.
Källa: Press