ANNONS

CoolStuff kyler ner svensk E-handel med isvatten

CoolStuff kyler ner svensk E-handel med isvatten

I fredags tog nätbutiken CoolStuff den virala välgörenhetssuccén, Ice Bucket Challenge, till Sverige och e-handelsbranschen. Efter att Patrik Weiland på CoolStuff inlett helgen med en hink isvatten över huvudet, har trenden snabbt spridit sig över Sverige.

ANNONS

I skrivande stund väntar svenska e-handlare på att bland annat Klarnas VD, Kjell & Company och Clas Ohlson ska hälla iskallt vatten över sig. Allt i välgörenhetens tecken och speciellt för att stödja forskningen kring sjukdomen ALS.

Nätbutiken CoolStuff som tog Ice Bucket Challenge till svensk e-handel i fredags har valt att stödja Ulla-Carin Lindquist stiftelse för ALS-forskning. Utmaningen är att antingen häller man isvatten över sig eller donerar pengar, gärna båda delar för att även sprida den virala kampanjen.

I USA där Ice Bucket Challenge härjar fritt bland kändisar och chefer inom tech skall donationerna till ALS-forskningen ha ökat markant. Det är alltså inte bara roligt att se kändisar hälla isvatten över sig, det virala fenomenet fungerar även monetärt. Jeff Bezos, VD på Amazon, är en av många höga chefer som antagit utmaningen.

Nätbutiker spexar till det

CoolStuff utmanade nätbutikerna Roliga Prylar, Teknikmagasinet och Partykungen. Alla tre antog utmaningen och Partykungen och Teknikmagasinet höjde nivån genom att spexa till det hela lite (se filmerna en bit ner).

Roliga Prylar utmanade bland annat Babyshop där VD:n Magnus Fredin uppenbarligen inte är rädd för lite isvatten. Han i sin tur har flyttat upp utmaningen till betaljätten Klarna där Sebastian Siemiatkowski nu utmanas till Ice Bucket Challenge. Andra som står på tur är Hobbex, Tonerlagret, Stardoll och många fler.

Eftersom kampanjen är viral i sin natur kommer det förmodligen vara svårt att följa alla isvattenhinkar. Men ser ni någon e-handelschef som häller isvatten över sig behöver ni alltså inte vara oroliga, det är bara lite Internetskoj i välgörenhetens tecken. Vi avslutar med några av bidragen samt Amazons Jeff Bezos, som dock inte utmanats via CoolStuff.

Magnus Fredin, Babyshop

Joakim Friedman, Sportamore

 

Uppdatering:
Vi kontaktade Ulla-Carin Lindquists stiftelse för ALS-forskning för att höra vad de har att säga om e-handelsbranschens anammande av Ice Bucket Challenge och kampanjen i stort. Förutom ett "Heja, heja!" till Kjell & Companys donation på 15 000 kronor så hade de följande kommentar:

– Vi ser redan resultatet i form av gåvor till stiftelsen och ALS-forskningen. Det är fantastiskt och vi hoppas naturligtvis att många låter sig utmanas och fortsätter att skänka gåvor och att vi därmed kan ge än mer pengar till forskningen, säger Catta Lundh för stiftelsens vägnar.

Stiftelsens ordföranden Ulrica Dahlberg har förstås också tagit ALS Ice Bucket Challenge och ni kan se det här.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se