Tidigare i veckan berättade vi om Rocket Internets matbeställningstjänst Foodpanda, och att de återigen tagit in riskkapital. Foodpanda huserar främst på tillväxtmarknader och planerar att satsa en stor del av pengarna för att utöka försprånget på dem innan deras konkurrenter hittat dit.
En av dessa är veteranen Just Eat, som grundades i Danmark redan 2001, men idag har sitt huvudkontor i London. Nu finns man i 13 länder och de största marknaderna är Storbritannien, Danmark, Frankrike, Kanada, Irland samt Spanien.
I våras berättade Just Eat om sina expansionsplaner och att ett steg i den satsningen är en börsnotering. I samband med börsintroduktionen hoppas man på att dra in 100 miljoner pund. Pengar som bland annat kommer att användas för att utveckla sin tjänst på mindre mogna marknader, men också för att ta sig in på nya.
Tredubblat vinsten
Nyligen släppte man även en delårsrapport som visar att det går tämligen bra för företaget. Under årets första sex månader kan man stoltsera med en omsättning på 69,8 miljoner pund. En ökning med 58 procent jämfört med förra årets 44,1 miljoner pund.
Samtidigt kan man visa upp ett resultat före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) på 15,9 miljoner pund. En ökning med hela 591 procent jämfört med samma period förra året. Resultat efter skatt tredubblades till 6 miljoner pund.
Orderingången ökade med 50 procent till 27,5 miljoner och den genomsnittliga intäkten per order ökade med 8 procent till 2,26 pund. Samtidigt har antalet restauranger som använder plattformen ökat till 40 800. 74 procent av intäkterna kommer från Storbritannien, och i Danmark såg man under perioden en tillväxt på 12 procent.
Mobilt står för halva omsättningen
Under årets första sex månader har Just Eat även satsat mobilt. Bland annat har man lanserat appar till iPad och surfplattor med Android. Något som innebär att man nu har appar till Kindle, datorer, smart TV samt smartphones med iOS och Android.
Den mobila handeln växer explosionsartat i Storbritannien och i veckan rapporterade vi om hur multikanalhandlare och e-handlare sett en mobil tillväxt pĂĄ 79 procent, respektive 59 procent under första halvĂĄret 2014.Â
Något som även Just Eat fått ta del av. Under perioden har nämligen mobila beställningar stått för 56 procent av intäkterna i Storbritannien. Och företaget säger att de mobila satsningarna inte är över.
– Vi accelererar vår mobila strategi i alla våra geografiska områden och i Storbritannien kommer redan mer än 56 procent av alla beställningar via appar eller en mobil enhet. Vårt växande nätverk med mer än 40 000 restaurangpartners i kombination med 6,9 miljoner aktiva användare ger ytterligare fart till vår expansion genom resten av 2014 och framöver, säger Just-Eats vd, David Buttres.
Â
Källa: Internet Retailing