ANNONS

Rakuten vill ta del av USA:s E-handel med nytt uppköp

Rakuten vill ta del av USA:s E-handel med nytt uppköp

Rakuten, Japans största återförsäljare på nätet, har köpt upp Slice, en app som hjälper konsumenter hålla reda på sina nätköp. Rakuten har varit i shoppingtagen en längre tid och det senaste uppköpet tyder på att man nu planerar ett intåg i USA.

ANNONS

Redan sommaren 2013 investerade japanska Rakuten i amerikanska Slice när företaget totalt plockade in 23 miljoner dollar i en investeringsrunda. Slice är en mobil app som hjälper användaren att hålla koll på sina inköp på nätet, från orderbekräftelser och kvitton till leveranser.

Nu meddelar e-handelsjätten att man köper upp företaget och appen som lanserades 2011. Köpesumman är dock fortfarande hemlig.

– Vi kunde inte ha hittat en bättre partner i en tid då vår verksamhet och produktportfölj växer. Att gå samman med Rakuten gör att vi exponentiellt ökar vår förmåga att utveckla teknik och produkter snabbare och i en större skala än vad vi skulle kunna uppnå på egen hand, säger Scott Brady, grundare och vd för Slice.

Ger inblick i amerikansk näthandel

Enligt Scott Brady kommer Slice fortsätta att fungera som ett fristående företag och man kommer att få behålla sin nuvarande ledning. Rakuten har än så länge inte kommenterat uppköpet eller vad de planerar att använda företaget till, men det är inget långskott att de har planer på en större satsning i USA.

Rakuten är den ledande e-handelssajten i Japan och under senare år har man investerat miljarder dollar inom e-handel och marknadsföring på nätet i Nord- och Sydamerika, Asien och Europa. Företagets globala e-handelssajter och shoppingportaler stod för 18 miljarder dollar i försäljning under 2013. Man har dock knappt satt sin fot i USA, trots köpet av Buy.com för 250 miljoner dollar år 2010.

Köpet av Slice ger nu Rakuten teknik som hjälper dem att analysera de amerikanska användarnas konsumtionsmönster och leveransalternativ. Via tjänsten får Slice nämligen tillgång till användarnas köp- och leveranshistorik från Amazon, Nordstrom och en mängd andra e-handelssajter.

– Vi har en vision som innebär att vår verksamhet i USA ska växa. Det finns ett enormt värde i den här tekniken för alla företag att göra affärer på nätet. Allt handlar om kunddata, säger Yaz Iida, VD på Rakuten Marketing.

Källor: WSJ, IR

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se