ANNONS

Uttaget.se förvärvas av nytt investmentbolag

Uttaget.se förvärvas av nytt investmentbolag

Den kända e-handelsprofilen Magnus Lundin, som bland annat är medgrundare till e-handelskonferensen Emeet, har nu sålt av sin nätbutik Uttaget. Köpare är ett nytt investmentbolag med fokus på e-handel.

ANNONS

Magnus Lundin meddelar att han lämnat lampbutiken Uttaget.se bakom sig. En nätbutik som skall vara högst automatiserad i sina processer, något som Magnus tidigare berättat om.

Denna väloljade nätbutik skall nu smörja maskineriet i Rimfaxe Invest AB. Ett nystartat investmentbolag som skall driva och förvalta e-handelsföretag. Rimfaxe äger nu 100 procent av aktierna i Uttaget Belysning AB.

– Jag blev oerhört imponerad av den automatik och processoptimering som Magnus byggt upp i Uttaget. Att ha ett relativt litet e-handelsbolag som ändå uppvisar närmare 20 % vinst är imponerande. Alla grundstenar är på plats samtidigt som det finns en mängd områden med mycket stor tillväxtpotential. Det uppfyller alla mina kriterier på en e-handel som passar i vår portfölj, säger Ralf Moberg, VD på Rimfaxe Invest, och ny ägare av Uttaget.

Ralf Moberg meddelar även att han förvärvat två ytterligare nätbutiker där de nu skall implementera processerna i Uttaget.

– Försäljningen blev klar rent avtalsmässigt redan för ett par veckor sedan, men nu är allt så pass klart att vi vill dela den goda nyheten med kunder, leverantörer och allmänheten!, berättar grundaren Magnus Lundin upprymt.

Bistå med strategisk rådgivning

Magnus Lundin som numera driver konsultbyrån Gamsun samt seo-företaget Searchmint kommer fortsatt att bistå med rådgivning till Uttagets nya ägare. En situation som inte är helt olika den Katrin Lundgren nyligen satte sig i med försäljningen av Gardenhome.

Magnus är i alla fall mycket nöjd med försäljningen och ser nu fram emot nya utmaningar och att fokusera på konsultverksamheten.

Magnus Lundin– Searchmint växer så att det knakar, och det syns i våra kunders resultat att vi valt rätt sätt att jobba. Att komma in i en bransch där konkurrenterna har haft 10-15 år på sig att paketera och skapa sina tjänster är utmanande, men framförallt frigörande. Vi har tittat på hur kartan har sett ut, och sedan ritat om den för hur leverans av sökmotoroptimering bör ske idag. Jag får göra det jag älskar – Digital utveckling, samtidigt som jag hjälper e-handelsbolag att tjäna mer pengar, kommenterar Magnus och tillägger, Men det är klart att ett öga alltid är öppet för nya spännande dörrar som öppnas, nu när en dörr stängs. Det är entreprenörens livscykel.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se