ANNONS

E-handelskunder väntade i 2 år på möbelkopior

E-handelskunder väntade i 2 år på möbelkopior

Nätbutikerna som säljer designkopior har fått det svårt på sistone. Senast hörde vi om e-handlaren Ikon M som stängt ner efter miljonböter. InkClub-miljonären Lennart Nybergs e-handelsbolag Designers Revolt har även lagts på is efter lagändringar i Storbritannien.

ANNONS

Medan Designers Revolt och Ikon M verkar ha bedrivit fungerande nätbutiker i en laglig gråzon så har det funnits mindre seriösa aktörer på marknaden. Nätbutiken Infurn med kontor i London har de senaste åren samlat på sig hundratals klagomål och Konsumentverket varnar nu för e-handelsbeställningar med utdragna leveranser.

Infurn.com, som idag är nedstängd, hann samla på sig nära 300 klagomål hos Konsumentverket kring uteblivna leveranser och återbetalningar. Detta verkar även vara det genomgående klagomålet, leveranstider som skjutits fram i oändlighet.

Väntat i två år

Standardleveranstiden hos Infurn har angivits som 10-18 veckor. I vissa fall skall kunder dock ha väntat på varor i upp till 2 år.

– I vissa fall hade konsumenter väntat 1-2 år på sina varor. En del har betalat via banköverföring och då är man ganska körd i dagsläget. Har man betalat med kreditkort har man en väldigt bra möjlighet att få tillbaka sina pengar, säger Magnus Adell, juridisk rådgivare på Konsument Europa, till Dagens industri.

Trenden att sälja designkopior startade i Storbritannien där upphovsrättskyddet inte varit lika starkt som i andra EU-länder. Både Designers Revolt och Ikon M har haft sina bolag registrerade där. Infurn har bedrivit sin verksamhet i Spanien men även via London och ett engelskt bolag.

Magnus Adell förklarar att det är lätt att registrera bolag i vilket land som helst i EU. Det behöver inte betyda att bolaget faktiskt befinner sig där. I fallet Ikon M verkar inte heller domstolen ha tagit hänsyn till var bolaget var registrerat, utan att försäljningen riktades mot Sverige.

Dåligt för e-handeln

Infurn sägs dock inte ha sålt speciellt många möbelkopior utan främst tagit beställningar på dem. Om bolaget varit en ren lurendrejeriverksamhet är oklart. De har exempelvis haft ett riktigt kontor och vissa kunder ska ha fått leverans.

Med tanke på alla negativa omdömen på Internet och klagomålen till Konsumentverket ser det dock inte ut att ha varit många nöjda kunder, eller folk som fått sina beställningar den senaste tiden. Det är förstås inte omöjligt att företaget tillverkat efter beställning och hamnat i likviditetsproblem.

Faktum kvarstår dock att hundratals om inte tusentals konsumenter blivit drabbade och det reflekterar förstås dåligt över e-handeln. Framförallt tar handeln med möbelkopiorna en rejäl törn. Det är dock inte många aktörer kvar då även Designers Revolt lagts på is, den nätbutik som förmodligen var den mest välputsade och seriösa.

 

Uppdatering:
En av våra läsare säger sig ha jobbat på Infurn under tre år. Bolaget bör alltså inte ha startats med onda intentioner. Otur kring Google sägs bland annat stått bakom en slutlig konkurs där kunder uppenbarligen hamnat i kläm.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se