ANNONS

Tradera återgår till kärnan efter stor förlust

Tradera återgår till kärnan efter stor förlust

E-handeln växer starkt men det gör inte merförsäljningskanalen Tradera. En svensk marknadsplats som Ebay köpte upp 2006 för 365 miljoner kronor. På senare år har det dock inte gått lysande och omsättningen har minskat konstant sedan 2010.

ANNONS

För räkenskapsåret 2012 visade Tradera upp sin första förlust på 6 miljoner kronor. Denna har nu ökat till nästan 38 miljoner enligt senaste bokslutet för 2013. Samtidigt sjunker omsättningen ifrån 158 till 142 miljoner.

De dåliga siffrorna kommer inte långt efter att missnöjda säljare på Tradera startat ett uppror kring företagets nya inriktning. Under 2012 började Tradera nämligen uppvakta större e-handlare och det var ett tydligt fokus på att ta in större säljare och varumärken med ett utbud på fast pris. Tanken var förstås att tjäna mer pengar.

Missnöjda säljare

Denna strategi har dock inte slagit väl ut. De mindre säljarna som varit Traderas kärna har blivit åsidosatta. Facebookgruppen "Hjälp oss förbättra Tradera!" är ett tydligt tecken på detta. En grupp som idag har samlat på sig över 160 medlemmar.

– Vi är många medlemmar som tycker att Tradera dessvärre bara blir sämre och sämre. Förut var Tradera en försäljningssajt värd att prata om. Det var även med Tradera jag ville förverkliga min företagsdröm. Det senaste året har det dock skett förändringar hos hemsidan som de flesta medlemmarna inte alls tycker om. Och att vara företagare på Tradera med butik är som det ser ut idag - en dålig affär för oss företag, skriver Facebooksidans grundare Malin.

Vi bad Stefan Öberg, vd för eBay Sweden AB, att kommentera företagets utveckling och han meddelar (från semestern) att deras senaste strategi inte fungerat.

– Fram till för ett år sedan var fokus att ta in större säljare, med stort utbud på fullt pris. Den strategin har inte fungerat. Det vi gör nu är att vända tillbaka till vår kärnverksamhet – privatpersoner och småföretag som säljer unika produkter eller produkter till riktigt bra pris. Vi ser en enorm potential i det segmentet och kommer att se betydligt bättre siffror för 2014, säger Stefan Öberg.

Halkat efter i utvecklingen

Stefan erkänner också att användarupplevelsen har halkat efter under en längre tid. Även detta skall vara ett område som de nu tar tag i.

– Det är mycket förändringar som sker på Tradera just nu: bättre sök, bättre betalningar (t ex företag kan kostnadsfritt använda Klarna) samt en helt ny responsiv webb. Det är lite förändringarnas tid och vi utvecklar hela tiden. Vi har en dialog med många kunder kring detta, säger Christina Kilström, marknadschef på eBay Sweden AB.

Företaget har även startat en dialog med de missnöjda säljarna och gruppen på Facebook.

– Onsdagen den 4/6 fick jag ett samtal från Traderas försäljningschef som fått höra om vår grupp och var väldigt intresserade över att höra vad vi hade att komma med – idéer och synpunkter. Så en vecka senare färdigställde jag ett dokument med alla våra idéer och skickade detta till försäljningschefen. Ett privat möte med honom och personal från produkt och marknad är planerad inom snar framtid där vi kommer fortsätta diskutera det vi kommit fram till i den här gruppen, står det att läsa på Facebookgruppens sida.

Utöver en felriktad satsning har Tradera även fått konkurrens av till exempel Blocket och Fyndiq. Även CDON har öppnat upp för andra att sälja hos dem och kan förmodligen locka bort en del av Traderas kunder.

Nu verkar dock Tradera ha vaknat upp och i samarbete med de mindre säljarna ska man nu se över sin verksamhet. Frågan är om de kan vända trenden och återigen bli en försäljningssajt värd att prata om.

 

På bild: Stefan Öberg

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se