Videojätten Netflix rapporterar fina siffror för årets andra kvartal. Företaget omsatte 1,34 miljarder dollar och visade en vinst på 1,15 dollar per aktie. Vinsten skall mer än fördubblats jämfört med samma period förra året.
Den starka internationella tillväxten fortsätter och Netflix skall nu ha 13,8 miljoner prenumeranter utanför USA. I hemlandet landade tillväxten på 25 procent med över 36 miljoner användare. Internationellt växte användarna med 77 procent. Ungefär 2 miljoner av alla nya prenumeranter är på sin testperiod.
Netflix höjde nyligen priset på sin tjänst på flera marknader. Något som företaget meddelar inte skall ha påverkat tillväxten nämnvärt.
Exklusivt innehåll drar tittare
Det som skall ha drivit tillväxten under det senaste kvartalet är bland annat Netflix egna serie Orange is the New Black. En serie som skall ha fått deras största marknadsföringsstöd hittills. I Latinamerika sägs även användandet av en "Smart TV" vara mycket högt. Regionen skall ha den största användningen av Smart TV för att se Netflix, globalt sett.
Företaget noterar även att de som ser Netflix på en stor skärm tittar oftare och stannar i större utsträckning kvar som medlemmar till tjänsten.
Den internationella delen är idag inte lönsam (-15 miljoner dollar) men vissa marknader skall närma sig lönsamhet. Netflix satsar nu på en fortsatt global expansion och planerar att hålla den internationella delen kring break-even för att finansiera tillväxten.