Axfood bedriver sedan 2011 e-handel med dagligvaror mot företagskunder, en satsning som enligt bolaget ska ha slagit väl ut. Innan företagslösningen såg dagens ljus gjorde man även ett försök med matkassar för privatpersoner via NetXtra.se.
Ett e-handelskoncept man under 2012 sålde av till en av Sveriges ledande aktörer inom mat på nätet, MatHem. Något man inte verkar ångra idag och det ska inte finnas några planer någon ny lansering.
– Lönsamheten är nog fortfarande lite för dålig för e-handel mot konsument. Densiteten finns inte i Sverige. Vi har 9,5 miljoner invånare, tittar man på London finns det bara där över 10 miljoner invånare och då finns densiteten. Det finns tre ställen i Sverige som jag tror man kan bedriva e-handeln på; Stockholm, Göteborg och Malmö. Tar vi exempelvis inlandet norr om Gävle så är det för glest befolkat vilket slår på transporterna, som aktörerna i dag bjuder på, säger Axfoods vd Anders Strålman.
Företagssidan går bra
I förra veckan kunde vi läsa om hur mat på nätet fortsätter att öka. Färska siffror från Svensk Digital Handel visar att försäljningen av livsmedel ökade med 33 procent under årets första kvartal. En tillväxt som varit tämligen stabil under de senaste åren och allt fler av de stora aktörerna ser nu över sina e-handelssatsningar.
Bland annat ska ICA under hösten rulla ut sin näthandel med mat och siktar på att bli marknadsledande även online. Hur man ser på ICA:s satsning vill inte Axfood kommentera men man säger däremot att deras e-handel mot företagskunder går bra och att man ser en fortsatt god tillväxtpotential framöver.
– Business-to-business-sidan fungerar väldigt bra inom Axfood Närlivs snabbgross, säger Anders Strålman.
Källa: SIX News