Autobutler har vuxit explosionsartat sedan starten 2010 och hittills har 140 000 kunder använt sig av verkstadsportalen. Idag är man en av Nordens största webbaserade verkstadsportaler och företaget har kontor i Danmark, Sverige, Tyskland och Storbritannien
– Autobutler.se har gjort marknaden för bilreparationer mer transparent och många av våra anslutna verkstäder upplever en markant ökning i omsättning. I Danmark och Sverige har flera verkstäder skapat en miljon i omsättning via Autobutler, säger grundaren och CEO Christian Legêne.
Sedan tidigare har svenska Creandum investerat drygt 35 miljoner kronor i bolaget, vilket gjorde det möjligt att etablera sig på de stora bilmarknaderna i England och Tyskland, och nu är det dags igen. Det Londonbaserade investmentbolaget Index Ventures stoppar in ytterligare 54 miljoner kronor i Autobutler med deltagande från befintliga investerare, Dawn Capital och Creandum
– Vi har skapat en helt ny marknadsplats för bilägare och verkstäder, och har sedan starten för fyra år sedan blivit Danmarks största webbaserade marknadsplats för bilreparationer. Det är därför en kvalitetsstämpel att en av Europas mest prestigefyllda investerare backar upp Autobutlers tillväxt i Sverige, Tyskland och England. Tillsammans med Index Ventures får vi utöver kapitalet även kunskap från investeraren, som tidigare investerat och bidragit till att företag som Dropbox och Skype blivit succéer och allra senaste fått Just Eat börsnoterat, säger Christian Legêne.
Ska bli störst i Europa
Den totala marknaden för bilreparationer i Europa utgör en omsättning på över 81 miljarder kronor enligt Christian Legêne och han är säker på att finns fortsatt stor potential för det nordiska bolaget.
– Med den nya investeringen kan vi göra vår produkt ännu bättre, anställa fler medarbetare och öka vår marknadsföring och marknadsandel, så att vi innan årets slut blir Europas största portal för bilreparationer.
Något som även Index Ventures chef, Ben Holmes som nu tar plats i Autobutlers styrelse, tror på.
– Det är utmaning att bygga en framgångsrik webbaserad marknadsplats. För det första så är det den tekniska utmaningen. För det andra skall man ha en produkt som löser ett problem för kunderna och de anslutna verkstäderna. Det ser ut som att Autobutler har en riktigt bra produkt och vi är glada för att få möjlighet att arbeta med det här bolaget, säger Ben Holme.
Källa: Press