I början av juni lanserade Alibaba sin första nätbutik i USA. Med butiken 11main.com riktar man sig direkt till amerikanska konsumenter och detta är troligtvis bara första steget i e-handelsjättens planer på att utmana Amazon på deras egen hemmaplan.
Enkelt uttryckt är 11main en boutique medan Amazon snarare kan ses som ett köpcentrum. 11Main har ett betydligt mindre urval av produkter och endast utvalda butiker får sälja sina varor på sajten. Det för att Alibaba vill ge shopparna en lite mer lyxig känsla när de handlar.
Nättidningen The Wire jämförde nyligen de två och deras bedömning är att 11main lyckas ganska bra med detta. Sajten ger en spännande och mer exklusiv upplevelse och är påtagligt annorlunda än Amazon.
Amazon billigare
På Amazon kan flera säljare, samt Amazon själva, sälja samma typ av produkter till olika priser och på så vis konkurrera med varandra. Så är det inte på 11main.com, där får de olika butiksägarna inte erbjuda samma typ av produkt till försäljning.
Det är dock inte något som bör vara ett alltför stort problem då många av butikerna säljer handgjorda, antika eller udda produkter. Men det finns så klart även saker till salu som också finns på Amazon. Därför tog The Wire och jämförde priserna på allt från gummiankor till diamanter på de olika sajterna.
Av de 16 produkter som jämfördes var Amazon billigare på nio produkter, tre produkter var lika prissatta och endast fyra produkter var dyrare på Amazon. Men som sagt, 11main är inte ute efter att konkurrera med Amazon med låga priser, Alibaba vill snarare locka med en mer udda och lyxig köpupplevelse.
Något man också lyckats med enligt The Wire. Alibaba kommer garanterat att ge Amazon en match på Jeff Bezos egen hemmaplan, hur och när återstår dock att se.
Källa: The Wire