I april minskade försäljningen av kläder som såldes via e-handel, mätt i löpande priser, med hela 8,1 procent jämfört med samma månad förra året. Maj månad var inte mycket bättre med en minskad försäljning på 4,3 procent.
Men i juni tycks vinden ha vänt något och e-handeln med kläder ökade med 7,1 jämfört med samma månad 2013, det trots en kalendereffekt som var allt annat än fördelaktig. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-juni, har försäljningen av kläder via nätet dock minskat med 2 procent.
Bäst på plan
Ska man fortsätta att se ljust på det hela lyckades e-handeln däremot visa upp klart bättre siffror än den fysiska handeln. Kläder och skor i fackhandeln lyckades nämligen precis med konststycket att kravla sig över 0-strecket.
Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med försiktiga 0,1 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 0,6 procent.
– E-handeln hade en bra månad bakom sig med en mycket god ökning på dryga sju procent. När vi nu går till halvtidsvila i dessa fotbollstider kan vi summera ihop första halvåret: kläder har ett litet plus på 0,2 procent medan skor har gått lysande med en ökning på 4,7 procent. E-handeln har enligt våra mätningar överraskande minskat med två procent, säger Svensk Handels Stils branschordförande, Mikael Sandström.
Källa: Press