ANNONS

Mobilen har gett årets sommarhandel ett lyft

Mobilen har gett årets sommarhandel ett lyft

Sommaren är här, något som just nu även märks på vädret. Det brukar ha effekt på e-handelssaffärerna, men i år är det inte lika stora skillnader för alla. Calzessa.com, som säljer underkläder och strumpor på nätet har märkt att allt fler använder mobilen för att e-handla under semsetern.

ANNONS

Sommaren är för många e-handlare en något lugnare period. Antalet beställningar går ner i takt med att temperaturen höjs, och kunderna väljer stranden och en bok istället för datorn i soffan. Men det här är ett beteende som mobilen ändrat på.

2013 gjorde nätbutiken Calzessa.com om sin e-handel. Med den mobila handeln på uppgång kändes det naturligt att satsa på responsiv design och konverteringen från mobila enheter steg i raketfart. Det har även gett årets sommarhandel en skjuts.

– Förr om åren gick trafik och beställningar ner ordentligt när sommar och semester intog landet men idag kan jag konstatera att nergången är mycket mindre och att köpen görs från mobilen, kanske medan grillglöden blir perfekt eller medan man ligger på stranden, skriver Mats Ingelborn, som driver Calzessa.com, på sin blogg.

Mer än hälften från mobilen

Förutom en ny sajt så ser Mats två andra faktorer som bidragande till den ökande mobila trafiken. Calzessa har marknadsförts mer i sociala medier och dessa konsumeras mest från mobilen. Konsumenternas beteende har samtidigt förändrats och allt fler använder mobilen i större utsträckning.

– Idag surfar våra kunder från sina mobiler och den senaste veckan har över hälften av trafiken, nästan 60 procent, till Calzessa kommit från mobila enheter. Samma period förra året stod mobilsurfarna för 20 procent av trafiken och under maj i år för 35 procent, skriver Mats Ingelborn.


Källa: Ingelborn.com

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se