Vi har tidigare berättat att Tradera under våren lanserat en rad förbättringar för att det ska bli enklare att sälja och köpa på marknadsplatsen. Bland annat har man lanserat Klarna Checkout som betalningsalternativ, men Tradera har också satsat på sin mobila plattform.
Under de senaste åren har man sett en markant ökning av mobil trafik. För tre år sedan kom 10 till 15 procent av besökarna från mobila enheter. Idag är motsvarande siffra 56 procent. Därför var en responsiv sajt en viktig pusselbit i satsningen.
– Vi hade ingen mobilsajt tidigare. Istället jobbade vi med mobilappar. Vi var väldigt tidiga på både IOS och Android, säger Christina Kilström, marknadschef på Tradera.
Tittat på flöden
Den nya designen har rullats ut stegvis under våren men för några veckor sedan blev den standard, och det har gett resultat. Sedan lanseringen har konverteringsgraden, räknat som antalet besök på sajten som leder till ett bud, ökat med 77 procent bland mobilsurfare, och 122 procent bland de som besöker Tradera via en surfplatta.
– Vi har tittat mycket på våra flöden, till exempel för betalningar, för att göra det enklare på små skärmar. Vi har också tittat mycket på hur vi visualiserar innehållet och hur mycket information vi kan visa för mobilanvändare, säger Christina Kilström.
Källa: Internetworld