Nike har storslagna e-handelsplaner och det går helt klart åt rätt håll. Under räkenskapsåret 2014, som slutade den 31 maj, ökade företagets globala e-handel med hela 42 procent jämfört med föregående år.
Det innebär att Nikes näthandel under förra räkenskapsåret omsatte 767 miljoner dollar och nätet står nu för 2,8 procent av företagets totala omsättning. Att jämföra med 2,1 procent under 2013.
– Vårt arbete ger resultat. Vår online-verksamhet ökade med mer än 40 procent under räkenskapsåret och vår tillväxttakt accelererade för varje kvartal, säger Nikes vd, Mark Parker.
Digitalt är prioriterat
Parker säger samtidigt att Nike kommer att fortsätta att knyta samman företagets verksamheter med e-handeln och det mobila. Man kommer även att fortsätta investera kraftigt i e-handeln. Både när det gäller infrastruktur, kapacitet och geografisk expansion för att kunna leverera en ännu bättre köpupplevelse.
– Vår strävan att förnya sträcker sig utanför våra produkter och in i områden som det digitala. Våra kunder förväntar sig att vi ska vara lika digitalt anslutna som de är, vilket gör digitalt till en av mina främsta prioriteringar, säger Mark Parker.
Â
Källa: Internet Retailer