Alipay lanserades 2004 och har omkring 300 miljoner användare. Betaltjänsten fungerar ungefär som PayPal och är klart dominerande på den kinesiska marknaden med nästan hälften av alla online-transaktioner.
Fram tills nu har det varit svårt för kinesiska konsumenter att handla från utländska sajter då de behövt ett internationellt betalkort, något som tydligen ska vara svårt att lägga vantarna på. Men med det nya samarbetet ska det bli ändring på detta.
– Cirka 1 miljard människor har ett av de betalkorten som Stripe stöder i dag, få av dessa används dock i Kina. Alipay däremot, används av hundratals miljoner kinesiska konsumenterna. Vi bygger en universell plattform för e-handel, och för att göra det möjligt för Kinas 1,3 miljarder människor att köpa från företag som använder Stripe, bestämde vi oss för att lägga till stöd för Alipay, skriver Stripe i ett pressmeddelande.
Enkelt och smidigt
Stripe finns idag på 14 marknader och e-handlare som använder sig av betaltjänsten kommer alltså nu att kunna ta betalt från kinesiska kunder på ett smidigt sätt. Alipays användare ska enkelt kunna betala genom att skriva in sina mailadress och sexsiffriga SMS-kod.
Det nya samarbetet är just nu i beta men kommer att rullas ut till alla e-handlare under de kommande veckorna.
– Vi är glada över samarbetet med Stripe och att vi kan bidra med att snabba upp introduktionen av västerländska varumärken i Kina, och att göra global e-handel till en enkel och njutbar upplevelse för kinesiska konsumenter, säger Li Jingming, chef för Alipay U.S.
Källor: Press, Reuters, The Next Web