ANNONS

Nyrekryteringar skall få fart på Readly-läsandet i USA

Nyrekryteringar skall få fart på Readly-läsandet i USA

Den digitala lästjänsten Readly har rekryterat Mats Rönne som ny global marknadschef för Readly International. Samtidigt har man har värvat Michelle Garcia, som har tio år erfarenhet från Time-koncernen, som amerikansk marknadschef. Tillsammans ska man få fart på företagets internationella expansion.

ANNONS

I vintras lanserade Readly sin lästjänst i Nordamerika. Fram till för någon månad sedan har det främst varit ett sätt att testa av marknaden, men nu har man gått in i en mer intensiv fas i sina satsning och företaget har inlett en snabb expansion på den amerikanska marknaden.

Man har även värvat Michelle Garcia, som har arbetat i över tio år för olika enheter inom Time-koncernen, till Readly International. Senast har hon varit vice president, consumer marketing för tidningarna Real Simple, Health and Coastal Living.

Hennes uppdrag blir att driva Readlys utveckling på den amerikanska marknaden med fokus på att öka tillväxten bland konsumenter.

– Vi är väldigt glada över att kunna rekrytera en person med en så gedigen erfarenhet från den amerikanska mediamarknaden som Michelle Garcia. Hon kommer till Readly International med ett stor kunnande om såväl media som den amerikanska konsumentmarknaden och med en utmärkt ”track record” av att kunna utveckla nya affärer, säger Per Hellberg, vd för Readly International.

Ligger rätt i tiden

Readly har även rekryterat Mats Rönne som ny global marknadschef för Readly International. Mats har tidigare bland annat varit ordförande för Sveriges Annonsörer, global varumärkeschef på Ericsson och Electrolux samt marknadschef på Skanska Nya Hem.

Närmast har han jobbat som konsult för olika företag, bland annat har han haft konsultuppdrag för Readly, och hans roll blir att driva Readlys internationella expansion och utveckla företaget som ett internationellt varumärke.

– Jag ser fram emot att få arbeta med Readlys utveckling i Sverige och den internationella expansionen. Under den tid jag redan hunnit arbeta med Readly har jag sett ett företag med en produkt som är helt rätt i tiden. Vi vet att konsumenterna söker ett nytt och smartare sätt att köpa och läsa böcker och tidningar, där vi använder och utnyttjar den redaktionella produktens styrkor men i en ny distributionskanal. Förlagen söker nya intäktskällor när försäljningen viker. Readly kan erbjuda en lösning för båda, säger Mats Rönne.



Källa: Press (1, 2)

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se