Sommaren 2013 lanserade Eton sin första egna webbshop på svenska, engelska och tyska. Sverige, Storbritannien och Tyskland har sedan dess varit deras största online-marknader. Men nu har de har fått konkurrens.
För två månader sedan öppnade man även upp skjortförsäljningen för ytterligare tre länder, nämligen USA, Kanada och Norge. Efter två veckor var den amerikanska sajten mest besökt av alla, före Sverige och Storbritannien.
Redan innan lanseringen såldes mer än 200 000 skjortor varje år i Nordamerika via återförsäljare, shop-in-shops och egna butiker. Marknaden är Etons största och den lyckade satsningen på nätet gör att bolaget, som i år beräknas omsätta 500 miljoner kronor, skriver upp försäljningsprognosen med 25 procent för nästa år.
Instagram har fungerat bra
Marknadsföringen av shoppen har främst skett genom sociala medier, särskilt Instagram har fungerat bra, men flest kunder genereras via Google och sökordsoptimering. Parallellt har företaget byggt upp en egen omfattande kunddatabas.
– Nästa steg för oss är ett nytt CRM-system för styrning, organisering och administration av våra kunder. Då kan vi jobba mer med utskick inför födelsedagar, påminna om att nu har de inte varit inne på shoppen på länge, ge nya köpförslag och se vad kunden tittat på vid sitt senaste besök, säger Fredrik Appelqvist, ansvarig för Etons e-handel.
E-handelsframgångarna betyder också nya jobb, bland annat vid fabriken i västgötska Gånghester. Samtidigt jobbar nu fem personer på heltid med webben samt distribution och när Etons nya lagerlokal står klar i höst blir det nyanställningar. Framöver är det satsningar på nya marknader som gäller.
– Shoppen måste finnas på fler språk. Norska, nederländska och spanska står på tur, säger Fredrik Appelqvist.
Källa: Teko
Foto: Eton