ANNONS

Social shoppingsajt ska växa med nytt kapital

Social shoppingsajt ska växa med nytt kapital

Fitbay.com har fĂ¥tt in 2 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av svenska Creandum och amerikanska investerare. Den Köpenhamns-baserade plattform för social shopping öppnar samtidigt upp tjänsten, som tidigare endast varit för speciellt inbjudna, för alla.

ANNONS

Fitbay.com, det sociala nätverket och storlekstjänsten som vill göra det smidigare att shoppa kläder, har lockat investerare. Företaget som är baserat i Köpenhamn lanserade sajten som beta 2013, och har nu fĂ¥tt in 2 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av New York-baserade, Steadfast Venture Capital.

Att man fick in en amerikansk investerare var ett stort prio dĂ¥ Fitbay säger sig ha fokuserat pĂ¥ den amerikanska marknaden och 40 procent av deras användare finns just där. Men även det svenska investmentbolaget Creandum, som tidigt investerade i Spotify, är högst delaktiga.

NĂ¥got som innebär att man stoppar in pengar i företaget för andra gĂ¥ngen pĂ¥ ett halvĂ¥r. Senast rörde det sig om 400 000 dollar i sĂ¥dd-kapital.

– Vi är stolta över att backa upp Fitbay för andra gĂ¥ngen inom 6 mĂ¥nader. Användartillväxten och engagemanget har varit exceptionellt och vi har höga förhoppningar pĂ¥ vad Fitbay kan komma att bli. Jag tror att Fitbay är nästa Spotify, säger Martin Hauge, General Partner pĂ¥ Creandum.

Selfies med ett syfte

Fitbay är som vi berättat tidigare inte bara en renodlad storlekstjänst, utan snarare en plattform för social shopping. När användaren registrerat sig fĂ¥r de svara pĂ¥ ett antal frĂ¥gor om sin kroppsform sĂ¥ att Fitbay kan ge relevanta förslag pĂ¥ kläder baserat pĂ¥ andra användare med liknande storlek och kroppsform.

Men rekommendationerna baseras inte bara pĂ¥ själva kroppsform, det finns en social aspekt ocksĂ¥. Fitbay är ett socialt nätverk som förenar människor med liknande kroppstyper sĂ¥ att de kan hjälpa varandra att upptäcka kläder som passar i bĂ¥de storlek och stil.

Fram tills nyligen har sajten endast varit öppen för inbjudna men ska nu vara öppen för alla, bĂ¥de pĂ¥ nätet och som app för iOS. Sedan starten har man sett en tillväxt pĂ¥ 110 procent per mĂ¥nad och kan idag rekommendera och länka till 2 miljoner produkter.

– Under de senaste fyra mĂ¥naderna har vi fĂ¥tt en överväldigande respons frĂ¥n vĂ¥ra användare, och vi ser fram emot nästa steg i vĂ¥r resa till följd av bĂ¥de Creandums och Steadfast Venture Capitals uppbackning, samt lanseringen av vĂ¥r app. Mobilen är en central del av vĂ¥r affärsmodell och hjärtat av det vi erbjuder vĂ¥ra kunder. Genom att dela och se bilder av sina dubbelgĂ¥ngare som bär specifika kläder eller varumärken, kan användarna fĂ¥ en uppfattning om hur vissa kläder kommer att se ut pĂ¥ dem. Vi kallar det "selfies med ett syfte" eftersom det är den första gĂ¥ngen som selfies faktiskt har en praktisk tillämpning, säger Christian Wylonis, Fitbays grundare och vd.



Källa: Press
PĂ¥ bild: Christian Wylonis

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se