ANNONS

Svensk modehandel på nätet fortsätter att tappa

Svensk modehandel på nätet fortsätter att tappa

Försäljningen av kläder på nätet backar även under maj månad. Jämfört med samma period föregående år minskade försäljningen med 4,3 procent. Sett till utvecklingen hittills i år, januari till maj, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 2,2 procent.

ANNONS

Svensk Handel har släppt ännu ett Stilindex, denna gången för maj månad. Den visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 3,2 procent.

För näthandeln var det däremot inte lika roliga siffror. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, minskade återigen jämfört med samma månad förra året.

– Efter en stark försäljningsutveckling i maj ligger nu klädhandeln ackumulerat på plus, om än ett litet. Skohandeln marscherar på och har hittills i år ökat med mycket goda 5,9 procent. E-handeln fortsätter sitt tapp, denna månad med minus 4,3 procent, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Totala marknaden kan växa

Medan skor och kläder rosade marknaden i Storbritannien under maj månad, är det alltså inte riktigt lika positiva siffror här hemma. Och sett till utvecklingen hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 2,2 procent. Men Svensk Handel lämnar en viss reservation för sina mätningar.

– Observera att vi mäter e-handeln på samma sätt som för försäljningen av kläder och skor i butikerna, det vill säga på befintliga svenska aktörer. Den totala marknaden kan alltså växa genom nytillkomna aktörer och utländska e-handelsföretag, trots att Stilindex visar negativa siffror, säger Mikael Sandström.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se