2004 tog svenska Caliroots steget ut på nätet och man har sedan dess blivit en internationellt välkänd streetwearbutik. Majoriteten av försäljningen sker utomlands och tillväxten är starkast i Frankrike, Tyskland, Italien och i de nordiska grannländerna.
I höstas köpte Caliroots, som även har tre fysiska butiker, upp e-handlaren Andmotion. Det efter att man tagit in kapital från de e-handelsfokuserade investerarna Verdane och eEquity. Nyligen köpte man även upp Hollywwod.se och nu ska företaget växa sig ännu starkare med hjälp av ett nytt onlinekoncept.
Det uppdaterade konceptet är framtaget av e-handelsleverantören Panagora. Design och teknik har uppgraderats och butiken har även flyttat till en ny e-handelsplattform, Panagora EDGE.
Resan har bara börjat
I och med nylanseringen har Caliroots fått ett helt nytt butikskoncept med en grafisk uppdatering samt en ny design. Det handplockade utbudet får mera visningsyta genom en butiksskyltning med ett varierat flöde av produkter och sociala medier.
Den nya butiken är även byggd för att anpassas beroende på var besökaren befinner sig, vilken plattform som används och beroende på hur man navigerar sig fram i sortimentet. Inom kort kommer butiken också att få fler funktioner och snart släpps en mobilversion.
– Jag kommer från en traditionell bransch men såg tidigt att vår målgrupp letade produkter på nätet, vi har lyckats ta tillvara på detta konsumentbeteende till den grad att näthandeln har blivit vårt viktigaste instrument. Nu siktar vi på att ta en starkare position i Europa och resan från 100 miljoner till 500 miljoner kronor har börjat. Det känns ännu roligare nu än när vi startade, säger Andreas Koschnike, vd och grundare av Caliroots.
Källa: Press