I april presenterade brittiska IMRG en undersökning som visade att 11 procent av landets återförsäljare förväntar sig att mer än 50 procent av deras nätförsäljning kommer att komma från smartphones eller surfplattor i slutet av 2014.
Och man verkar vara på god väg. Enligt rapporten, IMRG Capgemini Quarterly Benchmarking, stod nämligen mobila enheter för 34 procent av e-handeln under årets första kvartal. En ökning med 20 procent jämfört med samma period 2013.
Ökat med 3 400 procent
Samtidigt konstaterar man att 48 procent av besöken till landets e-handlare skedde från surfplattor och smartphones. Att jämföra med 30 procent under första kvartalet föregående år. Jämför man med 2010, då m-handeln stod för 1 procent, har e-handeln via mobila enheter ökat med hela 3 400 procent.
– Resultaten visar vilken väsentlig roll mobila enheter har fått, och det kommer att fortsätta öka. Återförsäljare har gjort stora framsteg under de senaste åren och tagit fram e-handelsplattformar som matchar de förväntningar som deras kunder ställer, säger Chris Webster, VP, Consumer Retail and Technology på Capgemini.
Källa: Press